Tourism Communication Management of the Yogyakarta Special Region Tourism Office as a Strategy to Increase Tourist Visits

Galih Ferdian Hermawan, Muhammad Najih Farihanto

Abstract


Tourism communication is an integral part of the development of communication science in utilizing the progress of a tourism object. In the Special Region of Yogyakarta (DIY), the main challenge is optimizing digital media to reach its full potential in promoting tourist destinations. This research aims to provide insight and recommendations to local governments and related stakeholders in increasing the number of tourists in DIY through more effective communication strategies. This research use desciptive qualitative approach. Descriptive research aims to explain observed phenomena in depth. Data collection was carried out through observation and in-depth interviews with sources involved in the DIY tourism industry. The research results show that the DIY Tourism Office has great potential to increase the effectiveness of tourism communications through optimizing digital media, better segmentation, close collaboration with industry players, and strategic innovation. It is hoped that this research recommendation can become a basis for the DIY Tourism Office in developing more effective communication strategies to attract more tourists to this destination.


Full Text:

PDF

References


Bonita, N. (2016). Peran Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan Labuan Cermin Di Kabupaten Berau. E-Journal Ilmu Pemerintahan, 4(4), 1499-1510.

Bungin, B. (2015). Komunikasi pariwisata (tourism communication): Pemasaran dan brand destinasi. Jakarta: Prenadamedia Group 20.

Dwijulianto, A., & Dewi, P. A. R. (2019). Manajemen Komunikasi Pariwisata The Spirit Of Majapahit di Kabupaten Mojokerto. The Commercium, 2(1).

Fadhil, R. M., & Zaenuri, N. (2021). Strategi recovery Dinas Pariwisata Kota Yogyakarta pada masa new normal. Jurnal Pemerintahan Dan Kebijakan (JPK), 2(2), 60-71. https://doi.org/10.18196/jpk.v2i2.12658

BPS Yogyakarta (2024). Perkembangan Pariwisata D.I. Yogyakarta, Desember 2023. https://yogyakarta.bps.go.id/pressrelease/2024/02/01/1563/perkembangan-pariwisata-d-i--yogyakarta--desember-2023.html

Haryono, G., & Albetris, A. (2022). Peranan Komunikasi Pemasaran Pariwisata Melalui Pemanfaatan E-Tourism Marketing untuk Meningkatkan Niat Berkunjung Wisatawan. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 6(1), 136-143. http://dx.doi.org/10.33087/ekonomis.v6i1.509

Nurlatifah, H. S., & Priyanti, E. (2023). Partisipasi Masyarakat Dalam Pembangunan Desa Wisata Pertanian. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(22), 913-919. https://doi.org/10.5281/zenodo.10154358

Rusdiananingtyas, E. (2015). Implementasi Strategi Pemerintah Daerah Dalam Mewujudkan Pariwisata Berbasis Budaya Terkemuka (Studi Pada Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta). Jurnal Administrasi Publik Mahasiswa Universitas Brawijaya, 3(11), 1898-1904.

Setyanto, Y., & Winduwati, S. (2017). Diseminasi Informasi Terkait Pariwisata Berwawasan Lingkungan dan Budaya Guna Meningkatkan Daya Tarik Wisatawan (Studi pada Dinas Pariwisata Provinsi Nusa Tenggara Barat). Jurnal Komunikasi, 9(2), 164-175.

Sitepu, E., & Sabrin, S. (2020). Strategi Komunikasi Pariwisata Dalam Meningkatkan Minat Berwisata Di Sumatera Utara. Message: Jurnal Komunikasi, 9(1), 28-44.

Sinuhaji, V. V., Siregar, N. S. N., & Jamil, B. (2019). Aktivitas Komunikasi Pemasaran Dinas Pariwisata Dan Kebudayaan Kabupaten Karo Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan (Studi Deskriptif Kualitatif Wisata Bukit Gundaling Berastagi). Jurnal Ilmu Pemerintahan, Administrasi Publik, dan Ilmu Komunikasi (JIPIKOM), 1(2), 105-118. https://doi.org/10.31289/jipikom.v1i2.159

Suhartono, S., & Budiharja, A. K. (2023). Upaya Peningkatan Kinerja Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Riset Akuntansi dan Bisnis Indonesia, 3(2), 508–522.

Sumiyati, S., & Murdiyanto, L. (2018). Strategi komunikasi pemasaran pariwisata untuk meningkatkan kunjungan wisatawan di Pantai Suwuk Kabupaten Kebumen. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 17(2), 171-180.

Umami, Z. (2015). Social strategy pada media sosial untuk promosi pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 195-201. https://doi.org/10.14710/interaksi.4.2.195-201

Prastiyanti, D. P., & Yulianto, Y. (2019). Media Promosi Pada Dinas Pariwisata Daerah Istimewa Yogyakarta Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 2(2), 174-184.

Wahab, S. (2003). Industri pariwisata dan peluang kesempatan kerja. Jakarta: PT. Pertja.

Wolah, F. F. C. (2016). Peranan promosi dalam meningkatkan kunjungan wisatawan di Kabupaten Poso. Acta Diurna Komunikasi, 5(2).

Yohana, N., & Rumyeni, Y. (2019). Manajemen Komunikasi Dinas Pariwisata Kebudayaan, Kepemudaan Dan Olahraga Dalam Mengembangkan Potensi Desa Wisata Di Kabupaten Bengkalis. Jurnal Komunikasi, 13(1), 1-12. https://doi.org/10.21107/ilkom.v13i1.5211




DOI: https://doi.org/10.26555/adiccom.v2i1.15534

Refbacks

  • There are currently no refbacks.