Marketing Communication Strategy of Surakarta City Keris Museum in Attracting Number of Visitors

Risma Rahmawati, Iva Fikrani Deslia

Abstract


The Nusantara Keris Museum is one of the museums located in the city of Surakarta, Central Java Province, this study shows that the marketing communication strategy implemented by the Surakarta City Keris Museum has succeeded in attracting and increasing the number of visitors by utilizing a comprehensive approach based on the Marketing Mix 7p theory (Product, Price, Place, Promotion, People, Physical Evidence). The main focus on quality, uniqueness, and educational value and the keris collection has proven to be a strong attraction for visitors. This museum offers a rich and immersive experience through the presentation of well-maintained collections, innovative thematic exhibitions and effective promotional strategies especially through social media, has expanded its reach and attracted more visitors.

Full Text:

PDF

References


Saputra, P. (2022). Patung Ruang Publik Sebagai Manifestasi Simbolik Budaya Kota Surakarta.

Hamzah, Z. (2022). Perancangan Identitas Visual Dan Promosi Museum Keris Nusantara (Doctoral Dissertation, ISI Surakarta).

Pratama, B. S., Santoso, B., & Sos, S. (2018). Peran Public Relation Dalam Membangun Citra Kota (Studi Deskriptif Kualitatif Peran Humas Kota Surakarta Dalam Membangun Solo Sebagai Kota Budaya) (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Putro, H. T., & Santoso, B. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran Wisata (Studi Deskriptif

Kualitatif Mengenai Strategi Komunikasi Pemasaran Wisata “Keraton Surakarta” Dalam Menarik Wisatawan Domestik) (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Asmoro, A. Y., & Aziz, M. (2020). Potensi Pengembangan Setigi sebagai Destinasi Wisata. JMK (Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan), 5(3), 228-253.

Ashari, S. P. (2024). Analisis Marketing Mix Pada Strategi Pemasaran Produk Widya Load Scanner dalam Industri Robotika (Doctoral dissertation, Universitas Islam Indonesia).

Setiyarti, T., Sundari, P., & Dewi, K. R. A. (2021). Strategi Pengelolaan Dan Pengembangan Museum Arma Sebagai Sebuah Living Museum. Jurnal Stie Semarang (Edisi Elektronik), 13(1).

Rifa’i, Y. (2023). Analisis Metodologi Penelitian Kulitatif dalam Pengumpulan Data di Penelitian Ilmiah pada Penyusunan Mini Riset. Cendekia Inovatif Dan Berbudaya, 1(1), 31-37.

Rozali, Y. A. (2022). Penggunaan analisis konten dan analisis tematik. In Penggunaan Analisis Konten Dan Analisis Tematik Forum Ilmiah (Vol. 19, p. 68).




DOI: https://doi.org/10.26555/adiccom.v2i1.15580

Refbacks

  • There are currently no refbacks.