THE EFFECT OF PERCEIVED EASE OF USE, PERCEIVED OF SECURITY, AND EXPERIENCE ON GENERATION Z'S INTEREST IN USING E-WALLET PAYMENT SYSTEMS

Arles Paulus, Daniel Joel Immanuel Kairupan

Abstract


This study aims to examine the effect of perceived ease of use, perceived security, and experience on interest in using e-wallets in Generation Z. This research model is associative research with a quantitative approach. The population in this study is the e-wallet user Z generation. The sampling technique used the purposive sampling method with a total sample of 160 respondents. Data collection in this study used a questionnaire distributed in the form of a google form with the criteria of respondents being aged 10 to 25 years and having used e-wallets for transactions. The data analysis method used is multiple linear regression analysis and using SPSS software. Based on the results of the study, it was concluded that there was a positive and significant influence on the perceived ease of use, security, and experience variables on the interest in using e-wallets in the Z Generation.


Keywords


Perceived Ease of Use; Perceived Security; Experience; Interest in Using; E-Wallet

Full Text:

PDF

References


Algifari. (2013). Statistika Induktif: Untuk Ekonomi dan Bisnis. Ed. 3. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.

Alif, M. S., & Pratama, A. R. (2021). Analisis Kesadaran Keamanan di Kalangan Pengguna E-Wallet di Indonesia. Automata, 2(1).

Alwafi, F., & Magnadi, R. H. (2016). Pengaruh Persepsi Keamanan, Kemudahan Bertransaksi, Kepercayaan Terhadap Toko dan Pengalaman Berbelanja Terhadap Minat Beli Secara Online Pada Situs Jual Beli Tokopedia.com. Diponegoro Journal of Management, 5(2), 134-148.

Astarina, I. A., Giantari, I. A., & Kertiyasa, N. N. (2017). Peran kepercayaan memediasi pengaruh pengalaman terhadap niat menggunakan kembali jasa Go-Jek di Kota Denpasar. Doctoral dissertation, Udayana University.

Brahanta, & Wardhani. (2021 ). Pengaruh Persepsi Kebermanfaatan, Kemudahan, Risiko Terhadap Minat Menggunakan Ulang Shopeepay Di Surabaya. Sains Manajemen, 7(2), 97–108.

Humairoh, H., H., Negar, A. K., & Immawati, S. A. (2020). Pertimbangan dan Sikap Milenial terhadap Minat Menggunakan EWallet: Pada Masa PSBB Pandemi Covid-19 di Kota Tangerang. Organum: Jurnal Saintifik Manajemen Dan Akuntansi, 3(2),, 64-81.

Humairoh, H., Negara , A. K., & Immawati, S. A. (2020). Pertimbangan dan Sikap Milenial Terhadap Minat Menggunakan E-Wallet: Pada Masa PSBB Pandemi Covid-19 di Kota Tangeran. Organum: Jurnal Saintifik Manajemen dan Akuntansi, 3(2), 6481.

Kademaunga, C. K., & Phiri, J. (2019). Factors Affecting Succesful Implementation of Electronic Procurement in Government Institutions Based on the Thechnology Acceptance Model. Open Journal of Business and Management, 7(04), 1705.

Kairupan, D. I., & Yovanda, O. A. (2021). Pengaruh Hubungan Masyarakat, Periklanan dan Word of Mouth Terhadap Kesadaran Merek Produk UMKM: Studi Kasus Pada Toko X Cafe and Bakery. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis, Vol. 16, No.1.

Kholid, F. I., & Soemarsono, E. D. (2019). Analisis Pengaruh Keamanan, Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan Nasabah dan Kebermanfataan Terhadap Minat Menggunakan E-Banking Pada PT. Bank BNI Syariah KCP Magelang. Jurnal Sains Ekonomi dan Perbankan Syariah, 49-57.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Principles of Marketing. New York: Pearson Education Limited.

Kusuma, D. F., & Sugandi, M. S. (2018). Strategi Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Digital Oleh Dino Donuts. Jurnal Manajemen Komunikasi, 18- 33.

Liliani, P. (2020). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Niat Pengguna Pada GoPay Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model.

Jurnal Bina Manajemen, 9(1), 44-60.

Mulyana, A., & Wijaya , H. (2018). Perancangan E-Payment System Pada E-Wallet Menggunakan Kode QR Berbasis Android. Komputika: Jurnal Sistem Komputer, 7 (2) , 6369. Prakosa, A., & Wintaka, D. J. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Ulang E-Wallet Pada Generasi Milenial di Daerah Istimewa Yogyakarta. Bisman (Bisnis dan Manajemen), 3(1), 72-85.

Rahmawati, Y. D., & Yuliana, R. Y. (2020). Pengaruh Persepsi Manfaat, Kemudahan dan Keamanan Terhadap Keputusan Penggunaan E-Wallet . Journal of Economics and Banking.

Rodiah, S. R., & Melati, I. S. (2020). Pengaruh Kemudahan Penggunaan Kemanfaatan, Risiko, dan Kepercayaan terhadap Minat Menggunakan E-Wallet pada Generasi Milenial Kota Semarang. Journal of Economic Education and Entrepreneurship, 1(2), 66-80.

Suandana, N. W., Rahyuda, K., & Yasa, N. K. (2014). Pengaruh Niat Membeli Kembali Melalui Kepuasan dan Kepercayaan Pelanggan. Jurnal Manajemen, Strategi Bisnis dan Kewirausahaan, 10, 85-97.

Sudarsono, H. (2020). Manajemen Pemasaran. Jember: Pustaka Abadi. Sugiyono. (2016). Metode Penelitian. Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Umaningsih, W. P., & Wardani, D. K. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Fitur Layanan, dan Keamanan Terhadap Niat Menggunakan E-Money. Jurnal Akuntansi dan Ekonomi, 5(3), 113119.

Utami, S. S., & Kusumawati, B. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Penggunaan E-Money (Studi Pada Mahasiswa STIE Ahmad

Dahlan Jakarta). Balance: Economic, Business, Management, adn Accounting Journal, 14 (02).

Yolandari, N. D., & Kusumadewi, N. W. (2018). Pengaruh Pengalaman Pelanggan dan Kepercayaan Terhadap Niat Beli Ulang Secara Online Melalui Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Situs Online Berrybenka.com). E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana, 7(10), 5343.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.