Analyzing mathematics critical thinking ability on trigonometric equation based on students’ confidence

Nuriyati Hamzah, Dwi Astuti, Sukar Sukar

Abstract


This study is aimed to describe the students’ mathematical critical thinking skills in the material of trigonometric equations in terms of students' self-confidence. The subjects of this study were students of class XI MIPA 3 at SMA Negeri 2 Bantul, which consisted of 32 students. The instrument used in this research is a mathematical critical thinking ability test, a self-confidence questionnaire, and interviews. From the results of this study, it was found that students with high self-confidence had low mathematical critical thinking skills. Meanwhile, students with moderate self-confidence have good mathematical critical thinking skills, and students with low self-confidence have low mathematical critical thinking skills. So can be concluded that the students’ self-confidence categories do not influence the students' mathematical critical thinking skills.

Keywords


mathematical critical thinking skill; self-confidence; trigonometric equation

Full Text:

PDF

References


Agryvita, Busnawir, & Sahidin, L. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Ditinjau dari Kepercayaan Diri (Self-Confidence). Journal of Honai Math, 2(2), 268–276. https://doi.org/10.30862/jhm.v2i2.68

Amalia, N. F., Aini, L. N., & Makmun, S. (2020). Analisis Tingkat Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Ditinjau Dari Tingkat Kemamampuan Matematika. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(1), 97. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v8i1.587

Amri, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 156–168.

Endaryono, & Azzahra, W. H. (2022). Perancangan Simulasi Pembuatan Kurva Fungsi Trigonometri Untuk Motif Kain Batik-Media Pembelajaran Trigonometri. 8(1), 1–16.

Hajar, M. S., & Minarti, E. D. (2019). Pengaruh Self Confidence Siswa SMP terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis. MAJAMATH: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 1. https://doi.org/10.36815/majamath.v2i1.293

Hidayah, R., Salimi, M., & Susiani, T. (2017). Critical Thinking Skill: Konsep dan Indikator Penilaian. Taman Cendekia, 1, 127–133.

Kemdikbud. (2017). Panduan Penilaian oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan Atas (T. D. P. SMP (ed.)). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. http://repositori.kemdikbud.go.id/18051/1/1. Panduan Penilaian SMP - Cetakan Keempat 2017.pdf

Nurapipah, S. (2019). Studi Kasus Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri. Prosiding Sesiomadika, 742–748. https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2727

Oktaviani, W., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Basicedu, 3(2), 524–532.

Pebianto, A., Gunawan, G., Yohana, R., & Nurjaman, A. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa MTsN Kota Cimahi Pada Materi Persamaan Linear Dua Variabel Ditinjau dari Kepercayaan Diri. Journal on Education, 1(3)(03), 9–20. http://www.jonedu.org/index.php/joe/article/view/109

Setiana, D. S., & Purwoko, R. Y. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis ditinjau dari gaya belajar matematika siswa. 7(2), 163–177.

Wicaksono, B. D., & Prihatnani, E. (2019). Profil Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri Ditinjau dari Tingkat Kepercayaan Diri. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 71–82. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i1.406

Yusmanto, & Herman, T. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Self Confidence Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, EduHumaniora, 7(2). https://doi.org/s://doi.org/10.17509/eh.v7i2.2705

Agryvita, Busnawir, & Sahidin, L. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Ditinjau dari Kepercayaan Diri (Self-Confidence). Journal of Honai Math, 2(2), 268–276. https://doi.org/10.30862/jhm.v2i2.68

Amalia, N. F., Aini, L. N., & Makmun, S. (2020). Analisis Tingkat Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Ditinjau Dari Tingkat Kemamampuan Matematika. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(1), 97. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v8i1.587

Amri, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 156–168.

Endaryono, & Azzahra, W. H. (2022). Perancangan Simulasi Pembuatan Kurva Fungsi Trigonometri Untuk Motif Kain Batik-Media Pembelajaran Trigonometri. 8(1), 1–16.

Hajar, M. S., & Minarti, E. D. (2019). Pengaruh Self Confidence Siswa SMP terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis. MAJAMATH: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 1. https://doi.org/10.36815/majamath.v2i1.293

Hidayah, R., Salimi, M., & Susiani, T. (2017). Critical Thinking Skill: Konsep dan Indikator Penilaian. Taman Cendekia, 1, 127–133.

Kemdikbud. (2017). Panduan Penilaian oleh Pendidik dan Satuan Pendidikan Atas (T. D. P. SMP (ed.)). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. http://repositori.kemdikbud.go.id/18051/1/1. Panduan Penilaian SMP - Cetakan Keempat 2017.pdf

Nurapipah, S. (2019). Studi Kasus Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri. Prosiding Sesiomadika, 742–748. https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2727

Oktaviani, W., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Basicedu, 3(2), 524–532.

Pebianto, A., Gunawan, G., Yohana, R., & Nurjaman, A. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa MTsN Kota Cimahi Pada Materi Persamaan Linear Dua Variabel Ditinjau dari Kepercayaan Diri. Journal on Education, 1(3)(03), 9–20. http://www.jonedu.org/index.php/joe/article/view/109

Setiana, D. S., & Purwoko, R. Y. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis ditinjau dari gaya belajar matematika siswa. 7(2), 163–177.

Wicaksono, B. D., & Prihatnani, E. (2019). Profil Berpikir Kritis Matematis Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri Ditinjau dari Tingkat Kepercayaan Diri. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 71–82. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i1.406

Yusmanto, & Herman, T. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Self Confidence Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, EduHumaniora, 7(2). https://doi.org/s://doi.org/10.17509/eh.v7i2.2705


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nuriyati Hamzah, Dwi Astuti, Sukar Sukar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


International Conference on Education
Kampus 4 FKIP Universitas Ahmad Dahlan
Jalan Jend. Ahmad Yani, Tamanan, Banguntapan, Bantul DIY 55191 INDONESIA
Email: ijei@fkip.uad.ac.id


e-ISSN: 2830-1498


All articles in this proceedings are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License