Psychodrama of peaceful values of K.H. Ahmad Dahlan's teachings to reduce students' aggressiveness: a literature review
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Adhiputra, N. (2015). Konseling Kelompok: Perspektif Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Media Akademi. Yogyakarta: Media Akademik.
Admin. (2022). Agresivitas (Pengertian, Bentuk, Aspek dan Cara Mengontrol). Kajianpustaka.Com. Retrieved from
https://www.kajianpustaka.com/2020/01/agresivitas-pengertian-bentuk-aspek-dan-cara-mengontrol.html
Alhadi, S., Purwadi, P., Muyana, S., Saputra, W. N. E., & Supriyanto, A. (2018). Agresivitas Siswa SMP di Yogyakarta. Jurnal Fokus Konseling, 4(1), 93. https://doi.org/10.26638/jfk.507.2099
Arifah, N., & Nurochman, H. (2017). Konseling kelompok dengan teknik psikodrama untuk mengurangi perilaku agresif peserta didik di MA Hidayatul Insan Palangkaraya. Suluh: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 28–32.
Astati, D. F. (2018). Hubungan antara kecerdasan emosional dan kepribadian authoritatian dengan perilaku agresif pada polisi. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63(3), 452–459. https://doi.org/10.1007/978-3-319-28099-8_809-1
Buss, A. H., & Warren, W. L. (2000). (AQTM) Aggression QuestionnaireTM.
Chaq, M. C., Suharnan, & Rini, A. P. (2018). Religiusitas, Kontrol Diri dan Agresivitas Verbal Remaja. Jurnal Untag Surabaya, 27(2), 20–30. https://doi.org/10.30996/fn.v27i2.1979
Daulay, W., Wahyuni, S. E., & Nasution, M. L. (2021). Optimalisasi Perkembangan Remaja Melalui Tkt (Terapi Kelompok Terapeutik) Di Kecamatan Medan Amplas Dan Medan Johor. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, 4(2), 73–81. https://doi.org/10.36341/jpm.v4i2.1552
Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan. (2016). Panduan Operasional Penyelenggaraan Bimbingan Dan Konseling Sekolah Menengah Atas (SMA). Jakartta.
Febrianti, C., & Irmayanti, R. (2019). Teknik Psikodrama dalam Bimbingan Kelompok untuk Mengatasi Perilaku Merokok Siswa SMA. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 2(3), 105–113. https://doi.org/10.22460/fokus.v2i3.4631
Fraley, R. C., Waller, N. G., & Brennan, K. A. (2011, September 12). Experiences in Close Relationships Questionnaire—Revised. PsycTESTS Dataset. https://doi.org/10.1037/t03763-000
Galtung, J., & Fischer, D. (2013). Pioneer of Peace Research. Springer.
García-Vázquez, F. I., Valdés-Cuervo, A. A., & Parra-Pérez, L. G. (2020). The Effects of Forgiveness, Gratitude, and Self-Control on Reactive and Proactive Aggression in Bullying. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(16), 5760. https://doi.org/10.3390/ijerph17165760
Gazda, G. . (1984). Group Counseling: A Developmental Approach. Boston: Allyn and Bacon.
Golden, B. (2020, May 22). Frustration Tolerance and Its Role in Anger Arousal. Psychology Today. Retrieved from https://www.psychologytoday.com/us/blog/overcoming-destructive-anger/202005/frustration-tolerance-and-its-role-in-anger-arousal
Hafidhah, F. (2023). Pengembangan Media Kartu Kedamaian dalam Mereduksi Agresivitas Remaja Kelas VIII SMP 5 Muhammadiyah Yogyakarta. Universitas Ahmad Dahlan.
Handayani, E. S., & Prasetia, M. E. (2020). Gambaran Perilaku Merokok pada Usia Remaja Awal (10-14) dengan Tingkat Motivasi Berprestasi Siswa. Al – Ulum Ilmu Sosial Dan Humaniora, 8(1), 1–12.
Haslinda, A., Tetteng, B., & Nurdin, M. N. H. (2022). Kematangan Emosi dan Perilaku Agresi Pada Remaja. PESHUM : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 1(5), 547–553. https://doi.org/10.56799/peshum.v1i5.648
Hatmanto, E. D. (2018). Incorporating “ahmad dahlan values” in the curriculum of higher education. Case Study at English education department of Universitas muhammadiyah …, 2004(2002).
Hidayat, H., Yusri, & Ilyas, A. (2013). Profil Siswa Agresif dan Peranan Guru BK [Profile of Aggressive Students and Role of Counsling Teacher]. Konselor, 2(2), 7–10.
Jasni, M., Saman, A., & Pandang, A. (2023). Efektivitas Teknik Psikodrama untuk Mengatasi Perilaku Bullying Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Majene. Pinisi Journal Of Education, 1–11.
Kahar, M. K. S. J., Situmorang, N. Z., & Urbayatun, S. (2022). Hubungan antara Regulasi Emosi dengan Perilaku Agresif pada Siswa SMA di Yogyakarta. Psyche 165 Journal, 15(1), 7–12. https://doi.org/10.35134/jpsy165.v15i1.143
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 111 Tahun 2014 Tentang Bimbingan dan Konseling Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Republik Indonesia.
Killian, K. D. (2024, September 23). Critical Thinking: What It Is and Why It Matters. Psychology Today. Retrieved from https://www.psychologytoday.com/us/blog/intersections/202409/critical-thinking-what-it-is-and-why-it-matters
Koeswara, E. (1988). Agresi Manusia. Bandung: Eresco.
Kurniawati, S. (2019). Efektivitas Psikodrama Nilai Karakter Cinta Damai untuk Mengurangi Kecenderungan Agresi Siswa SMP Negeri 14 Yogyakarta. Universitas Ahmad Dahlan.
Li, M., Heydarnejad, T., Azizi, Z., & Rezaei Gashti, Z. (2022). Modeling the role of emotion regulation and critical thinking in immunity in higher education. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1005071
Lopuhaa, A. F. (2021). Psikodrama Terapi. Angewandte Chemie International, 6(11), 951–952.
Luawo, M. I. R., & Wildaranti, F. (2019). Pengaruh Penerapan Psikodrama dalam Layanan Konseling Kelompok Terhadap Perilaku Agresif Anak Asuh Panti Asuhan Pada Usia Sekolah Dasar Kelas Tinggi 4 - 6 SD (Studi Quasi Eksperimen di Yayasan Panti Asuhan Rahmansyah). INSIGHT: Jurnal Bimbingan Konseling, 8(2), 160–172. https://doi.org/10.21009/insight.082.06
Marcus, R. F. (2009). Aggresion and Violence in Adolesence. New York: Cambridge University Press.
Megargee, E. I. (2012). Understanding and Assessing Aggression and Violence. In Oxford Handbook of Personality Assessment (pp. 542–566). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195366877.013.0028
Mentari, A. S. (2022). Pengembangan Komik Kedamaian Perspektif Nilai-nilai K.H. Ahmad Dahlan untuk Mereduksi Agresivitas pada Siswa Kelas IX SMPN 15 Yogyakarta. Universitas Ahmad Dahlan.
Nasution, H. S., & Abdillah. (2019). Bimbingan dan Konseling: Konsep, Teori, dan Aplikasinya. (R. Hidayat, Ed.). Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Ningtias, D. K., Saputra, W. N. E., Mu’arifah, A., & Barida, M. (2020). Konseling Kedamaian Sebagai Strategi Konselor untuk Mereduksi Perilaku Agresi Siswa Di Era Covid 19. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FIP 2020 (Vol. 1, pp. 22–29).
Nurfitri, A. D., Almubarok, W. N. F., & Zahra, R. F. A. (2024). Welas Asih as a Concept of Compassionate Behavior in Reconciliation. PSISULA : Prosiding Berkala Psikologi, 6, 26–32. https://doi.org/10.30659/psisula.v6i0.39218
Oktawirawan, D. H., & Yunanto, T. A. R. (2021). Welas Asih: Konsep Compassion dalam Kehidupan Masyarakat Jawa. Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology), 6(2), 145. https://doi.org/10.24114/antro.v6i2.17326
Pawliczek, C. M., Derntl, B., Kellermann, T., Gur, R. C., Schneider, F., & Habel, U. (2013). Anger under Control: Neural Correlates of Frustration as a Function of Trait Aggression. PLoS ONE, 8(10), e78503. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0078503
Pradnyani, A., Naraswari, D., & Trianawati, R. (2019). Modul Konseling Kelompok: Panduan Singkat Penerapan Psikodrama dalam Konseling Kelompok. Denpasar: Universitas Pendidikan Ganesha.
Progovac, L., & Benítez-Burraco, A. (2019). From Physical Aggression to Verbal Behavior: Language Evolution and Self-Domestication Feedback Loop. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02807
Purwadi, P., Saputra, W. N. E., Sudaryani, R. R. S., & Rohmadheny, P. S. (2022). The attributes of peace educators from Sang Pencerah, the biography of KH Ahmad Dahlan: A hermeneutic study. HTS Teologiese Studies / Theological Studies, 78(4). https://doi.org/10.4102/hts.v78i4.7714
Rachmawati, D. (2024). Bullying dan Dampak Jangka Panjang: Koneksi dengan Kekerasan dan Kriminalitas di Sekolah. JOIES: Journal of Islamic Education Studies, 9(1), 83–104.
Rahmat, C. P., Ilahi, F. N., Cahyo, G. N., & Sugara, H. (2024). Perilaku agresif pada remaja: dampak dan pencegahannya. Teraputik: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(3), 21–26. https://doi.org/10.26539/terap
Reyna, C., Ivacevich, M. G. L., Sanchez, A., & Brussino, S. (2011). The buss-perry aggression questionnaire: Construct validity and gender invariance among argentinean adolescents. International Journal of Psychological Research, 4(2), 30–37. https://doi.org/10.21500/20112084.775
Santrock, J. W. (2014). Adolescence. (X. Zhou, Ed.), Sustainability (Switzerland) (Fifteenth, Vol. 11). New York: McGraw-Hill Education.
Saputra, W. N. E. (2022). Pengembangan Model Sensitisasi Sosial dan Klarifikasi Nilai Ajaran KH. Ahmad Dahlan Perspektif Kipas untuk Menggapai Kedamaian Siswa. Universitas Negeri Malang.
Saputra, W. N. E., Mappiare-AT, A., Hidayah, N., Ramli, M., & Triyono, T. (2021). KH Ahmad Dahlan’s the Values of Peace in the Novel Entitled Sang Pencerah: A Hermeneutics Study. Pegem Egitim ve Ogretim Dergisi, 11(2), 32–42. https://doi.org/10.14527/pegegog.2021.00
Sari, T. M., Purwadi, & Mujidin. (2019). Efektivitas psikodrama nilai karakter cinta damai untuk mengurangi kecenderungan agresi siswa SMP Muhammadiyah “X” Yogyakarta. In Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan (pp. 71–81). Yogyakarta.
Sekar, P. R., Yuzarion, & Bashori, K. (2023). Hubungan Kelekatan Aman Dan Kontrol Diri Dengan Agresivitas Pada Siswa SMP Negeri 13 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 5452–5457.
Sentana, M. A., & Kumala, I. D. (2017). Agresivitas dan Kontrol Diri pada Remaja di Banda Aceh. Jurnal Sains Psikologi, 6(2), 51–55. https://doi.org/10.17977/um023v6i12017p051
Setyoningsih, Y. D. (2019). Konseling Kelompok dengan Teknik Psikodrama “Nilai Karakter Cinta Damai” untuk Mereduksi Perilaku Agresif Siswa. Journal Empathy Couns, 1(1), 32–43. Retrieved from http://e-journal.ivet.ac.id/index.php/emp
Shruti Anand. (2014). the Contemporary Issues and Significance of Peace Education in India. International Journal of Research in Humanitie, 2(10), 47–54. Retrieved from www.impactjournals.us
Soetodjo, W. (2008). Hukum Pidana Anak. Bandung: Refika Aditama.
Sommerfeld, E., & Shechory Bitton, M. (2020). Rejection Sensitivity, Self-Compassion, and Aggressive Behavior: The Role of Borderline Features as a Mediator. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00044
Sutarna, N., & Anwar, A. S. (2020). Value of Character and Philosophy of Life KH. Ahmad Dahlan. Istawa : Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 206. https://doi.org/10.24269/ijpi.v5i2.2558
Sutarna, N., Cahyati, N., Heriyana, T., Anggraeni, D., & Lestari, I. A. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Karakter dan Keteladanan K.H Ahmad Dahlan pada Siswa Usia 6-8 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2506–2518. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2167
Ulhaq, Z. S., & Rahmayani, M. (2020). Panduan Penulisan Skripsi : Literatur Review. Malang: Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Wangsa, P. R. P., & Tobing, D. H. (2024). Factors Influencing Aggression Among Adolescents in Indonesia: A Literature Review. Nusantara Journal of Behavioral and Social Sciences, 3(2), 53–62. https://doi.org/10.47679/202448
Wijaya, I., & Sitasari, N. W. (2021). Pengaruh kecerdasan emosi terhadap perilaku agresi mahasiswa Jakarta. JCA Psikologi, 2(2), 178–186.
Willis, S. S. (1981). Problema Remaja dan Pemecahannya. Bandung: Angkasa.
Winkel, W. S., & Hastuti, S. M. M. (2007). Bimbingan Konseling di Institusi Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.
Refbacks
- There are currently no refbacks.