EVALUATING THE EFFECTIVENESS OF ENTREPRENEURSHIP EDUCATION IN ENHANCING ENTREPRENEURIAL INTENTION: A PRE-POST TEST STUDY

Christina Christina, David Sukardi Kodrat, Melinda Alfiani Rosida Dewi, Maureen Nuradhi

Abstract


Abstract:  Several previous scholars have studied Entrepreneurship Education (EE) and Entrepreneurial Intention (EI), yet there are inconsistent results related to the effect of entrepreneurship education on entrepreneurial intention. This study aims to evaluate the effectiveness of entrepreneurship education on entrepreneurial intention and to find out if there is a significant difference in students' entrepreneurial intention at the beginning compared to at the end of the 2022 Independent Entrepreneurial Program (WMK 2022). Data is collected from 291 WMK 2022 students who have finished the Program. The data was analyzed using paired sample t-test. The result of the study reveals that there is a significant difference in entrepreneurial intention. Significant differences in entrepreneurial intention indicate the effectiveness of the entrepreneurship education given during the Program. This study contributes to the existing literature on entrepreneurship education and entrepreneurial intention by addressing the inconsistent results in previous studies and providing evidence of the significant impact of entrepreneurship education on students' entrepreneurial intention.

Keywords: entrepreneurship education, entrepreneurial intention, independent entrepreneur

 

Abstrak: Pendidikan kewirausahaan dan intensi berwirausaha telah diteliti oleh beberapa peneliti terdahulu, tetapi terdapat hasil yang tidak konsisten terkait pengaruh pendidikan kewirausahaan terhadap intensi berwirausaha. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengevaluasi efektivitas pendidikan kewirausahaan terhadap intensi berwirausaha dan untuk mengetahui apakah ada perbedaan yang signifikan pada intensi berwirausaha mahasiswa di awal dibandingkan dengan di akhir Program Wirausaha Merdeka 2022 (WMK 2022). Data dikumpulkan dari 291 mahasiswa WMK 2022 yang telah menyelesaikan program. Analisis data dilakukan dengan menggunakan uji-t sampel berpasangan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan dalam niat berwirausaha. Perbedaan yang signifikan pada niat kewirausahaan menunjukkan efektivitas pendidikan kewirausahaan yang diberikan selama program. Studi ini berkontribusi pada literatur yang ada tentang pendidikan kewirausahaan dan niat kewirausahaan dengan mengatasi hasil yang tidak konsisten dalam penelitian sebelumnya dan memberikan bukti dampak signifikan pendidikan kewirausahaan terhadap niat kewirausahaan siswa.

Kata kunci: pendidikan kewirausahaan, intensi berwirausaha, Wirausaha Merdeka


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.