STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA DEKORASI DAN PELAMINAN PADA RIJAL DEKORASI DI KOTA PRAYA

Baiq Rizka Milania Ulfah, Sahar Sahar, Baehaqi Baehaqi, Rijalul Khairi

Abstract


Abstract: Economic conditions that have not been stable after the Covid -19 Pandemic had an impact on MSMEs in Indonesia, including the Decoration and Wedding Decoration Business at Rijal Decoration. Rijal Decoration is a business enterprise engaged in the field of party equipment rental services, decoration and aisle services as well as ordering catering equipment. The problems encountered in this business are that the management system is still simple and there is an increasing number of competitors engaged in the same industry so that the right strategy is needed in developing this business. The purpose of this study is to analyze the Development Strategy for Decoration and Wedding Decoration Business at Rijal Decoration. This type of research is qualitative research with a descriptive approach. The data analysis technique uses SWOT analysis, namely by formulating the right strategy by looking at the strengths, weaknesses, opportunities and threats that are owned in the effort to develop the Rijal Decoration business. The research results show that the SO Strategy (Strength - Opportunity) which is a combination of internal factors (Strength) and external factors (Opportunity) is the right strategy used by Rijal Decoration to develop his business, namely by (1) Providing service offerings at affordable prices, (2) Providing the best service to customers and (3) Utilizing digital media to assist business marketing.

Keywords: Business Development Strategy

 

 

Abstrak: Kondisi perekonomian yang belum stabil setelah adanya Pandemi Covid -19 berdampak pada UMKM di Indonesia termasuk pada Usaha Dekorasi dan Pelaminan pada Rijal Dekorasi. Rijal Dekorasi merupakan suatu usaha bisnis yang bergerak di bidang jasa penyewaan alat-alat pesta, jasa dekorasi dan pelaminan serta pemesanan alat catering. Permasalahan yang dijumpai pada usaha bisnis ini yaitu sistem pengelolaan yang masih sederhana dan adanya peningkatan jumlah pesaing yang bergerak di industri yang sama sehingga dibutuhkan strategi yang tepat dalam mengembangkan usaha ini. Tujuan penelitian ini untuk melakukan analisa mengenai Strategi Pengembangan Usaha Dekorasi dan Pelaminan Pada Rijal Dekorasi. Jenis penelitian adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif.  Teknik Analisa data menggunakan Analisis SWOT yaitu dengan memformulasikan strategi yang tepat dengan melihat kekuatan, kelemahan, peluang serta ancaman yang dimiliki dalam upaya pengembangan usaha Rijal Dekorasi. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa Strategi SO (Strength - Opportunity) yang merupakan gabungan dari faktor internal (Strength) dan faktor eksternal (Opportunity) adalah strategi yang tepat digunakan oleh Rijal Dekorasi untuk mengembangkan usahanya yaitu dengan (1) Memberikan penawaran jasa dengan harga yang terjangkau, (2) Memberikan pelayanan yang terbaik kepada kostumer dan (3) Memanfaatkan media digital dalam membantu pemasaran usaha.

Kata kunci: Strategi Pengembangan Usaha


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.