Keterlambatan Bicara (Speech Delay) pada Anak Usia 5 Tahun di TK Ar-Rohman Pulau Tidung

Ivon Martini Puspita, Intan Rawit Sapanti

Abstract


This research is entitled Speech Delay at the Age of 5 Years on Tidung Island, Seribu Islands. The aim of this research is to examine the forms of speech delays, the factors that cause them, and their treatment. This research uses a qualitative method with a descriptive approach. This research uses data collection techniques in the form of observation, interviews, and data analysis techniques. The data analysis technique used is using the matching method combined with the sorting technique as a reference differentiator and sorting as a speech organ.   The results of the research explain the form of speech delay in 5 year old children at the Ar-Rohman Kindergarten on Tidung Island in the field of phonology including substitution 7 data, isolation 0 data, blending 0 data, segmentation 0 data, delection 2 data, addition 2 data. In addition, factors were found that influence speech delay in 5 year old children at Ar-Rohman Kindergarten Tidung Island, namely lack of two-way interaction with parents and people around them, increased use of gadgets by children, lack of attention given by children when communicate, introduce foreign languages too early to children.


Keywords


Psycholinguistics Phonology speech delay

Full Text:

PDF

References


Amalia, D. (2022). Gangguan Berbicara Pada Usia Remaja Dalam Kajian Fonologi. Gangguan Berbicara, 9.

Anisa Wiwin Handayani, A. C. (2022). Perkembangan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Ditinjau dari Aspek Fonetik dan Aspek Semantik. Pendidkan Islam Anak Usia Dini, 5, 7.

Bloomfield, L. (1993). Lenguage. Winston: Holt Rinehart .

Chaer, A. &. (2009). Sosiolinguistik Perkenalan Awal. Jakarta: Rineka Cipta.

Christianti, M. C. (2015). Development of Entrepreneurship Learning Model for Early Childhood. Journal Internasional, 3(3).

Erikson, E. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton.

Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Jamaris, M. (2006). Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman kanak-kanak. Jakarta: Gramedia.

Kesuma, T. M. (2007). Pengantar (Metode) Penelitian Bahasa. Yogyakarta: Carasvatibooks.

Krtisti.E, P. (2009). Pendekatan Kualitatif untuk Penelitian Perilaku Manusia. Depok: LPSP3 UI.

Mangantar, S. (1987). Pengantar Psikolinguistik Moden. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Markum, A. (1991). Ilmu Kesehatan Anak . Jakarta: FKUI A.M Sugeng.

Poerwandari, E. K. (2009). Pendekatan Kualitatif untuk Perilaku Manusia. Jakarta: LPSP3.

Prasetya Ningrum, S. &. (2018). Observasi: Teori dan Aplikasi (Vol. 1). Malang: UMMPress.

S.C., N. (2006). Species Profiles for Pacific Island Agroforestry. California: Morinda.

Sudarwati, E. P. (2017). Pengantar Psikolinguistik. Malang: Universitas Brawijaya Press (UB Press).

Sudaryanto. (1993). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa :Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan Secara Linguistik. Yogyakarta: Duta Wacana Univesity Press.

Sugiono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhadi, d. I. (2020). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Tingkat Keterlambatan dan Bahasa Pada Anak Usia 2-5 Tahun (Vol. 2). Penelitian Perawat Profesional.

Suhartono, S. S. (2010). Psikolinguistik. Jakarta: Universitas Terbuka.

Triyanto, N. (2023). Kajian Psikolinguistik Pada Pemerolehan Bahasa Anak Speech Delay Usia 2-3 Tahun di Kec. Rancabungur Kab. Bogor. Ilmiah Hospitality, 12, 10.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 SAMUDRA DAYA (Seminar Budaya, Bahasa, dan Sastra Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta)



Indonesian Literature Department, Universitas Ahmad Dahlan

Gedung Utama Lt. 8 Kampus 4 Universitas Ahmad Dahlan Jalan A. Yani (Ring Road Selatan), Tamanan, Banguntapan, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia Telp. (0274) 563515; Email: samudra.daya@idlitera.uad.ac.id