Intensitas Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Coping Stres Remaja Pada Masa Pandemi Covid-19

Sholehah Sholehah, Yulia Harina, Imadduddin Imadduddin

Abstract


The purpose of this study was to determine whether there is an effect of the intensity of the use of the TikTok application on coping stress during the pandemic Covid-19 in adolescents, which in this case were students of MAN 3 Banjarmasin. The research method used quantitative with data collection using a closed questionnaire to 155 perople. The data processing technique was performed using SPSS 20 with data analysis using descriptive analysis, normality test, simple linear regression test, and hypothesis testing. The results showed that Ha was accepted, meaning that the intensity of the use of the TikTok application affected on coping stress during the pandemic. The result of the coefficient of determination on the r square value is 11.3%, while the remaining 88.7% is influenced by other factors not examined in the study, so it can be concluded that the intensity of using the TikTok application on adolescent stress coping during the pandemic has a low effect.

Keywords


Coping Stress, Covid-19 Pandemic, The Intensity of Using the TikTok Application Coping Stres, Intensitas Penggunaan Aplikasi TikTok, Pandemi Covid-19

Full Text:

PDF

References


Ananda, S. S. D., & Apsari, N. C. (2020). Mengatasi Stress pada Remaja Saat Pandemi Covid-19 dengan Teknik Self Talk. Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 7(2), 248–256.

Aziz Salim Basyarahil. (1999). Shalat: Hikmah, Falsafah dan Urgensinya. Gema Insani Press.

Bismar, M. (2021). Dampak Stress Remaja di Masa Pandemi Covid-19.

Deriyanto, D., & Qorib, F. (2019). Persepsi Mahasiswa Universitas Tribhuwana Tungga dewi Malang terhadap Penggunaan Aplikasi Tik Tok. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 7(2).

Ekasari, P. (2012). Dampak Sosial-Ekonomi Masuknya Internet Dalam Kehidupan Remaja Di Pedesaan (Studi Kasus: Dua Desa di Kabupaten Bogor, Provinsi Jawa Barat). Skripsi, 4(1).

Eviani, H., & Ariati, J. (2014). Hubungan Antara Coping Stress Dengan Bullying Pada Siswa Smk Muhammadiyah Kudus. Empati, 3(4), 245–254.

Firdaus, D., Grayxena, S., Qonita, A. Z., Rakhmawati, N. A., & Hidayat, R. (2021). Analisis Pengaruh TikTok Terhadap Remaja Di Bawah Umur 18 Tahun Pada Masa Pandemi. SITASI, 1(1), 10–20.

Hajriah dkk. (2021). Gambaran Strategi Coping Mahasiswa Pengguna Aplikasi Tik Tok yang Menjalani Social Distancing Wabah Covid-19.

Hasanah, M. (2019). Stres dan solusinya dalam perspektif psikologi dan islam. Ummul Qura: Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat (INSUD) Lamongan, 13(1), 104–116.

Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian pendidikan Kuantitatif, kualitatif dan Mixed Methode (1st ed.; C. S. Rahayu, Ed.). Kuningan: Hidayatul Qur’an Kuningan.

Hidayah dkk. (2020). Tingkat stres dan strategi koping mahasiswa keperawatan di masa pandemi covid19.

Husodo, B. T., Amelia, F. D. T., & Handayani, N. (2021). Strategi Coping Stress Melalui Media Sosial pada Remaja di Kota Semarang. Media Kesehatan Masyarakat Indonesia, 20(5), 327–333.

Juwita, D. (2019). Persepsi Orang Tua Pada Anak Pengguna Media Sosial Tiktok di Cicadas.

Massie, A. (2020). Kehadiran TikTok di Masa Pandemi (The Presence of TikTok in the Pandemic).

Muslim, M. (2020). Manajemen stress pada masa pandemi covid-19. ESENSI: Jurnal Manajemen Bisnis, 23(2), 192–201.

Nubuwah, R. T. N. (2021). Stres Masyarakat di Masa Pandemi Covid-19.

Prayascitta, P. (2010). Hubungan antara coping stress dan dukungan sosial dengan motivasi belajar remaja yang orangtuanya bercerai.

Putra, K. A. S. U., Permana, G. W., Sephiani, P. Y., & Sutriyanti, N. K. (2021). Persepsi Masyarakat Terhadap Aplikasi TikTok Sebagai Media Menurunkan Tingkat Stres di Era Pandemi Covid-19. Widya Duta: Jurnal Ilmiah Ilmu Agama dan Ilmu Sosial Budaya, 16(1), 67–73.

Rakhmayanti, I. (2020, November 13). Pengguna TikTok di Indonesia Didominasi Generasi Z dan Y. Diakses dari : www.sindonews.com website: https://tekno.sindonews.com/berita/152369 2/207/pengguna-tiktok-di-indonesiadidominasi-generasi-z-dan-y

Richard S. Lazarus & Susan Folkman. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. Spinger Publishing Company.

Shelley E. Taylor. (2018). Health Psychology. McGraw-Hill Education.

Susilo, A., Rumende, C. M., Pitoyo, C. W., Santoso, W. D., Yulianti, M., Herikurniawan, H., Sinto, R., Singh, G., Nainggolan, L., & Nelwan, E. J. (2020). Coronavirus disease 2019: Tinjauan literatur terkini. Jurnal Penyakit Dalam Indonesia, 7(1), 45–67.

Utami, A. D. V. (2021). Aplikasi Tiktok Menjadi Media Hiburan Bagi Masyarakat Dan Memunculkan Dampak Ditengah Pandemi Covid-19. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 40–47.

Yuwono, S. (2010). Mengelola Stres dalam Perspektif Islam dan Psikologi. Psycho Idea, 8(2).

Yuwono, S. D. (2020). Profil Kondisi Stres di Masa Pandemi Covid-19 Sebagai Dasar Intervensi dalam Praktek Mikrokonseling. Ristekdik: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1), 132–138.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.