Representation of family warmness in Sasa advertisement Aku Pulang

Nur Ainun Nisa, Arif Ardy Wibowo

Abstract


This research aims to analyze the representation of the Sasa coconut milk advertisement entitled "warmth of family and wealth of Omega 3 Coconut Milk" and then attempts to identify certain codes through semiotic analysis as proposed by Ferdinand De Saussure, where semiotic analysis differentiates between signifier and signified. This research uses qualitative methods to describe research findings. Based on the results of Ferdinand de Saussure's semiotic analysis regarding the signifiers and signifieds in the Sasa Santan Omega 3 advertisement, it can be seen that the use of music, one family and the character of the cow convey the meaning intended in the advertisement. product excellence, emphasizing that Sasa coconut milk is an advertisement that depicts family harmony at the dinner table and the richness of Omega 3 in coconut milk

Full Text:

PDF

References


Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (P. Rapanna (ed.); Edisi Pert). CV. Syakir Media Press.

Bisri, A. K. (2020). Analisis Semiotik Ferdinand De Saussure Pada Iklan Rokok Class Mild (Act Now) Tahun 2013 di Youtube. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Komunikasi, 1(2), 40–52.

Dasuki, I., & Wahid, U. (2020). Penggunaan Instagram sebagai Media Komunikasi Pemasaran untuk Membangun Brand Awareness saat Pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 47–54.

Erlangga, A. (2022). Analisis Semiotika Makna Pesan Iklan Mcdonald’s Indonesia Versi “McDelivery Lakukan Pengantaran Tanpa Kontak Langsung.” Jurnal Semiotika, 16(2), 91–95. https://doi.org/10.30813/s:jk.v16i2.3619.g2480

Fatimah. (2020). Semiotika Dalam Kajian Iklan Layanan Masyarakat (ILM). Tallasa Media.

Ferica, S., & Parlindungan, D. R. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran Pada Online Shop @diet_inget_irwan. Jurnal Bisnis Dan Komunikasi, 7(2), 53–58.

Firmansyah, A. (2019). Pemasaran Produk dan Merek (Planning & Strategy). Penerbit Qiara Media.

Geisfarad, H. (2022). Pengaruh Jingle Iklan Gulaku Terhadap Brand Awareness Audience Ibu-Ibu Arisan Komplek Meruya-Jakarta Barat. Komunikologi : Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(1), 54–61.

Grisatita, J. A., & Lestari, M. T. (2020). Strategi Pemanfaatan Media Sosial Instagram Rok Galiya Sebagai Media Komunikasi Pemasaran. E-Proceeding of Management, 7(2), 5136–5144.

Habibie, D. K. (2018). Dwi Fungsi Media Massa. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(2), 79 – 86. https://ejournal.undip.ac.id/index.php/interaksi

Hermawan, F. (2022). Analisis minat masyarakat pengguna platform YouTube sebagai media komunikasi digital masa kini. Jurnal Manajemen, 14(3), 564–573. https://doi.org/10.29264/jmmn.v14i3.11565

Husna, I., & Hero, E. (2022). Analisis Semiotika Ferdinand De Sausures Makna Pesan Iklan Rokok A Mild Versi Langkah. Journal of Discourse and Media Research, 1(1), 44–59.

Kaharuddin. (2021). Kualitatif : Ciri dan Karakter Sebagai Metodologi. Equilibrium : Jurnal Pendidikan, 9(1), 1–8. http://journal.unismuh.ac.id/index.php/equilibrium

Kartiko, R. A., & Pramonojati, T. A. (2019). Analisis Semiotika Pada Iklan Bukalapak Versi Sumpah Pemuda 28 Oktober. E-Proceeding of Management, 6(2), 5337–5350.

Mardiyanto, D., & Giarti. (2019). Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran (Studi Kasus Strategi Komunikasi Pemasaran Merchandise di Kedai Digital 8 Solo). Edunomika, 3(1), 60–66.

Pah, T., & Darmastuti, R. (2019). Analisis Semiotika John Fiske Dalam Tayangan Lentera Indonesia Episode Membina Potensi Para Penerus Bangsa Di Kepulauan Sula. Communicare: Journal of Communication Studies, 6(1), 1–22. https://doi.org/10.37535/101006120191

Rizkiani, Y. I., & Salman. (2022). Pengaruh Daya Tarik Jingle Iklan Terhadap Brand Awareness Nivea Men Creme. Jurnal Mahasiswa Institut Teknologi Dan Bisnis Kalbis, 8(1), 535–549.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Utomo, I. W., & Erlangga, C. Y. (2022). Konstruksi Realitas Identitas Generasi Milenial (Analisis Semiotika Ferdinand De Saussure Pada Iklan By.U Versi “Sulit Game”). Jurnal Media Penyiaran, 2(2), 101–109. https://doi.org/10.31294/jmp.v2i2.1683

Yudistanti, E. R. M., & Suratnoaji, C. (2023). Representasi Peran Gender Pada Iklan Video Tukar Tempat di Kanal Youtube Cerdas Berkarakter Kemendikbud RI. Linimasa: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 26–40. https://journal.unpas.ac.id/index.php/linimasa




DOI: https://doi.org/10.12928/sylection.v3i1.13964

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Contact person:
Mr. Thoyib +62 856 3015 058 
Mr. Resnery +62 852 7899 0181
Mrs. Tristanti +62 811 1773 473

Email:
muhammad.amali@comm.uad.ac.id