Marketing communication strategy of Jiwa Jawi to increase consumer number in 2023

Kaniya Annisa Faza, Muhammad Muttaqien

Abstract


The consumer style of society can bring the effect of business growth in Indonesia. The large number of culinary businesses can cause market competition. This market competition is also experienced by Jiwa Jawi, which is a restaurant that combines the concepts of nature and Javanese. Due to the increasing number of businesses in the culinary industry, appropriate marketing communication strategies are needed to increase the number of customers. This research aims to determine the marketing communication strategy implemented by Jiwa Jawi to increase consumers in 2023. The research methodology uses qualitative descriptive research. This research uses data collection techniques through interviews and literature study. This research uses the marketing mix (4P), promotion mix, and STP analysis. The result showed that Jiwa Jawi had implemented the 4P concept in marketing and to increase consumers is supported by promotions, that are advertising, public relations, and direct marketing.

Full Text:

PDF

References


Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (1st ed.). CV Syakir Media Press.

Damayanti, M. N., & Zulfiningrum, R. (2022). Peran Brand Image Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran Iklan Kecik Harian Suara Merdeka. Jurnal Komunikasi Nusantara, 4(1), 106–115. https://doi.org/10.33366/jkn.v4i1.119

Doembana, I., Rahmat, A., & Farhan, M. (2017). Buku Ajar Manajemen dan Strategi Komunikasi Pemasaran. Zahir Publishing.

Fakhrudin, A., Roellyanti, M. V., & Awan. (2022). Bauran Pemasaran. Deepublish.

Firmansyah, M. (2020). Komunikasi Pemasaran. Penerbit Qiara Media.

Hartini. (2021). Manajemen Pemasaran (Dasar & Konsep). Media Sains Indonesia.

Isyanahapsari, S., & Nurseto, S. (2018). Pengaruh Periklanan dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Secara Online Pada Situs Belanja Online.

Khusna, G. K., & Oktafani, F. (2017). Pengaruh Bauran Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Dunkin’Donuts Bandung. Jurnal Ekonomi, Bisnis, & Entrepreneurship, 11(1), 27–36.

Mamonto, F. W., Tumbuan, Wi., & Rogi, M. (2021). Analisis Faktor-Faktor Bauran Pemasaran (4P) Terhadap Keputusan Pembelian Pada Rumah Makan Podomoro Poigar di Era Normal Baru. Jurnal EMBA, 9(2), 110–121.

Noti, F. B., Widodo, H. P., & Setiamandani, E. D. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Kae Thai Tea dalam Meningkatkan Brand Awareness. Jurnal Komunikasi Nusantara, 3(1), 33.

Rabbani, D. B., Diwyarthi, N. D., Muliyati, & A, M. U. (2022). Komunikasi Pemasaran. PT Global Ekseskutif Teknologi.

Rochmaniah, A., Dharma, F. A., & Utomo, D. M. (2021). Dasar-dasar Public Relations. UMSIDA Press.

Sarastuti, D. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Online Produk Busana Muslim Queenova (Vol. 16, Issue 01). www.queenova.com,

Shaputri, D. A., & Abdurrahman, M. S. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Meningkatkan Loyalitas Konsumen pada Cafe Coffee di Bandung (Studi Deskriptif Kualitatif pada Morning Glory Coffee). http://www.pikiran-rakyat.com/wisata/2015/11/23/350975/bandung-ditetapkan-sebagai-destinasi-wisata-

Subadi, T. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. Muhammadiyah University Press.

Sukoco, S. A. (2018). Strategi Komunikasi Pemasaran Produk Lerang (Lele Ladrang) Khas Sruni. Majalah Ilmiah “PELITA ILMU,” 1(1), 45–54.

Susanti, F. (2015). Pengaruh Bauran Promosi Terhadap Keputusan Klien dalam Memilih Radio Carano Sebagai Media Promosi Iklan. Jurnal KBP, 3(1), 94–104.

Tarsani. (2017). Strategi Komunikasi Pemasaran Dompet Dhuafa dalam Meningkatkan Kepercayaan Muzakki. Jurnal Bricolage, 2(1), 56.

Uluwaiyah, A. N. (2022). Strategi Bauran Promosi (Promotional Mix). CV Multi Pustaka Utama.

Utari, T., & Wenerda, I. (2019). Strategi Komunikasi pemasaran The manglung di Tengah Maraknya Resto Bernuansa Cafe di Yogyakarta. https://www.tripadvisor.co.id/Restaurants-g2304083Gunung_Kidul_Java.html

Widodo, H. P., & Maryama, M. (2021). Strategi Segmenting, Targeting dan Positioning dalam Membentuk Brand Image Kafe Pan Java. Jurnal Komunikasi Nusantara, 3(2), 129–139.

Yudistira, P., & Kusumaningtyas, R. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Kuliner Tradisional di Cafe Gulo Jowo, Surakarta Melalui Media Instagram. Jurnal Ilmu Sosial Humaniora Indonesia, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.52436/1.jishi.5




DOI: https://doi.org/10.12928/sylection.v3i1.14023

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Contact person:
Mr. Thoyib +62 856 3015 058 
Mr. Resnery +62 852 7899 0181
Mrs. Tristanti +62 811 1773 473

Email:
muhammad.amali@comm.uad.ac.id