Regional revenue agency (Bapenda) social media communication strategy in improving Taxpayer compliance in the Berau district

Yoga Refi Indrawan, Iman Sumarlan

Abstract


This research aims to determine the Social Media Communication Strategy of the Regional Revenue Agency (BAPENDA) in Increasing Taxpayer Compliance in Berau Regency. Taxes have a very crucial role in the Indonesian economy because they are one of the largest sources of state income. This research aims to determine the Social Media Communication Strategy of the Regional Revenue Agency (BAPENDA) in Increasing Taxpayer Compliance in Berau Regency. This research is a case study that focuses on tax communication practices that have been implemented by the BAPENDA Berau Regency. This research uses descriptive qualitative research and uses case studies and communication strategy theory. Data collection techniques in this research used documentation, as well as in-depth interviews with several informants according to research needs. The results of this research show that BAPENDA Berau Regency has developed various tax communication strategies, including educational campaigns, tax outreach, and the use of social media. Based on data analysis, this research also identifies factors that influence the effectiveness of tax communication strategies, such as the level of awareness of taxpayers, understanding of tax obligations, and perceptions of the benefits obtained from tax compliance.


Full Text:

PDF

References


Adrianto, J., Sazali, H., & Rasyid, A. (2023). Persepsi Mahasiswa Terhadap Penggunaan Media Sosial Youtube Sebagai Media Content Video Creative (Studi Kasus Deskriptif Kualitatif Pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi Angkatan 2018). Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial (JKOMDIS), 3(2), 498.

Ady. (2023). Optimalkan “Website” Resmi Pemerintah untuk Layani Kebutuhan Informasi Masyarakat. Jatengprov. https://jatengprov.go.id/beritadaerah/optimalkan-website-resmi-pemerintah-untuk-layani-kebutuhan-informasi-masyarakat/

Anggreani, M. D., Purnomo, E. P., & Kasiwi, A. N. (2020). Ruang Publik Virtual Sebagai Pintu Komunikasi Government to Citizen (Studi Kasus: Perbandingan Media Sosial Pemerintah Kota Yogyakarta dan Surabaya). Jurnal MODERAT, 6(1), 203–221. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/moderat

Anjani, A., Ratnamulyani, I. A., & Kusumadinata, A. A. (2018). Penggunaan Media Komunikasi Whatsapp Terhadap Efektivitas Kinerja Karyawan. Jurnal Komunikatio, 4(1), 41–50. https://doi.org/10.30997/jk.v4i1.1211

BAPENDA Berau. (2019). Tentang Kami. Bapenda.Beraukab.Go.Id.

Dewi, N. L. R. A., & Dwi Ratnadi, N. M. (2021). Analisis Potensi, Efektivitas dan Kontribusi Pajak Restoran Kecamatan Kuta Utara pada Pendapatan Asli Daerah Kabupaten Badung. E-Jurnal Akuntansi, 31(2), 275. https://doi.org/10.24843/eja.2021.v31.i02.p01

Furqon, M. A., Hermansyah, D., Sari, R., Sukma, A., Akbar, Y., & Rakhmawati, N. A. (2018). Analisis Jenis Posting Media Sosial Pemerintah Daerah Di Indonesia Berdasarkan Like Dan Analisis Sentimental Masyarakat. Jurnal Sosioteknologi, 17(2), 177. https://doi.org/10.5614/sostek.itbj.2018.17.2.1

Gil, P. (2023). What Is X (Formerly Twitter)? Lifewire. https://www.lifewire.com/what-exactly-is-twitter-2483331

Gunawan, I. (n.d.). Mengapa Perekonomian Tidak Bisa Sepenuhnya Diserahkan Kepada Pasar atau Pihak Swasta? KPBU KEMENKEU. https://kpbu.kemenkeu.go.id/read/1138-1332/umum/orang-juga-bertanya/mengapa-perekonomian-tidak-sepenuhnya-diserahkan-kepada-swasta

Gunawan, M. C., Achmad, G. N., & Rafika, M. (2022). Strategi Komunikasi DJP sebagai Respon Naiknya Tarif PPN Guna Mewujudkan Optimalisasi Penerimaan Pajak di Tahun 2022. Simposium Nasional Perpajakan, 1(1), 125–134.

Handayani, R. (2023). Ini Batasan Usia untuk Memperoleh NPWP dan Alasannya. Pajak.Com. https://www.pajak.com/pajak/ini-batasan-usia-untuk-memperoleh-npwp-dan-alasannya/#:~:text=Berdasarkan Peraturan Dirjen Pajak PER,memperoleh NPWP adalah 18 tahun.

Juanda, H. (2017). Media Sosial Sebagai Penyebarluasan Informasi Pemerintah Aceh. Jurnal Peurawi, 1(1), 1–22. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/peurawi/article/view/1988

KEMENTRIAN KEUANGAN RI. (2011). Buku panduan hak dan kewajiban wajib pajak. Sekretariat Jendral dan Kepaniteraan MK.

Kemp, S. (2023). THE CHANGING WORLD OF DIGITAL IN 2023. Wearesocial. https://wearesocial.com/id/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023-2/

Kobandaha, R., & Wokas, H. R. N. (2016). Analisis efektivitas, kontribusi dan potensi pajak reklame dan pajak hotel terhadap pendapatan asli daerah kota Kotamobagu. Jurnal EMBA, 4(1), 1461–1472.

Lamia, A. A., Saerang, D. P. E., & Heince, R. N. W. (2015). Analisis Efektifitas Dan Kontribusi Pemungutan Pajak Restoran, Pajak Reklame, Dan Pajak Penerangan Jalan Pada Pendapatan Asli Daerah Kabupaten Minahasa Utara the. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 15(05), 788–799.

Listianingrum, R., Fitriana Poerana, A., & A. Arindawati, W. (2021). Strategi Komunikasi Melalui Media Instagram Dalam Memberikan Informasi Kepada Mahasiswa. Jurnal Pustaka Komunikasi, 4(1), 11–23. https://doi.org/10.32509/pustakom.v4i1.1309

Maharani, V. E., Djuwita, D. A., & M, D. . M. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Instagram Sebagai Media Komunikasi Dan Informasi Pemerintah Kota Semarang. E-Proceeding of Management, 7(2), 4566–4574. https://tekno.tempo.co

Mas Rasmini, SE, M. S., & Nurmantu, P. D. S. (2020). Dasar - dasar Perpajakan (3rd ed.).

Melinda, Sanusi, & Ayuni, R. D. (2020). Pemanfaatan Instagram Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran (Studi Kasus Pada Akun Instagram @Iwishop_). 8.

Mobo, F. S. (2022). Efektivitas komunikasi melalui media sosial instagram dan facebook dalam penyebaran informasi publik pada dinas komunikasi dan informatika kabupaten buton tengah provinsi sulawesi tenggara. 1–15.

Munandar, H., & Suherman, M. (2016). Aktivitas Komunikasi Pemerintahan Ridwan Kamil di Media sosial. Jurnal Hubungan Masyarakat, 2(1), 423–430. http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/humas/article/viewFile/3270/pdf

Novianti, E., Ruchiyat Nugraha, A., Komalasari, L., Komariah, K., Rejeki, S., & Padjadjaran, U. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Penyebaran Informasi Program Pemerintah (Studi Kasus Sekretariat Daerah Kabupaten Pangandaran). Jurnal Al Munir, 11(1), 48–59. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/almunir

Peraturan Pemerintah RI. (2009). Penjelasan atas undang - undang republik indonesia nomor 28 tahun 2009 tentang pajak daerah dan retribusi daerah.

Peraturan Pemerintah RI. (2014). Undang - undang republik indonesia nomor 23 tahun 2014 tentang pemerintah daerah.

Prihatiningsih, W. (2017). Motif Penggunaan Media Sosial Instagram Di Kalangan Remaja. Communication, 8(1), 51. https://doi.org/10.36080/comm.v8i1.651

Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi. Jurnal Common, 3(1), 71–80. https://doi.org/10.34010/common.v3i1.1950

Ramadhani, E. (2023). Nautical : Jurnal Ilmiah Multidisiplin Pengembangan informasi pada facebook Pemerintahan Desa Cilayung. 2(4), 261–274.

Romi, K. (2017). Strategi Komunikasi Kantor Pelayanan Pajak Pratama Pekanbaru Tampan dalam Meningkatkan Kesadaran Wajib Pajak di Pekanbaru Melalui Sistem Layanan Pajak Online e-Billing. Jom Fisip, 4(2), 12.

Sangiran, B. (2017). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Penyebaran Informasi Kepurbakalaan. KEMENDIKBUD.

Waluyo. (2013). Perpajakan Indonesia. Salemba Empat.

Winarso, B. (2021). Kilas Balik Sejarah YouTube Sebelum Jadi Platform Video Terbesar di Dunia. Dailysocial. https://dailysocial.id/post/apa-itu-youtube




DOI: https://doi.org/10.12928/sylection.v3i1.14145

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Contact person:
Mr. Thoyib +62 856 3015 058 
Mr. Resnery +62 852 7899 0181
Mrs. Tristanti +62 811 1773 473

Email:
muhammad.amali@comm.uad.ac.id