The website management of the Bantulkab.go.id by the Bantul communication and information service (DISKOMINFO) in 2022

Radyan Seto Adhitomo, Tri Hastuti Nur Rochimah

Abstract


Ever since the Law No. 14 of 2008 concerning Information Openness requires local governments to open access for the public to obtain public information provided by local government organizations. This research aim to understand how the management of the bantulkab.go.id website managed by the Communication and Informatics Office (Diskominfo) of Bantul Regency in 2022 and identify factors that influence website management. By using descriptive-qualitative method which includes data collection through in-depth interviews and documentations.

The results showed that the management of the Bantulkab.go.id website is the lack of socialization to public of the website as a medium for delivering public information is one of the inhibiting factors in the implementation stage of this website management. In the other side, public’s media behavior on social media is one of the factor either.

In the website’s content focused on informing about activies of the government official, namely the activities of the Regent and Deputy Regent of Bantul Regency, and not focused on providing public information. Technical expertise of the human resources in website management, is one of the challenges faced by Diskominfo.

Full Text:

PDF

References


Ahmad, & Muslimah. (2021). Memahami Teknik Pengolahan dan Analisis Data Kualitatif. Proceedings, 1(1), 173–186.

Aprilia, S., Wijaya, A., & Suryadi, S. (2014). Efektivitas Website Sebagai Media E-Government dalam Meningkatkan Pelayanan Elektronik Pemerintah Daerah (Studi Pada Website Pemerintah Daerah Kabupaten Jombang). Wacana, Jurnal Sosial Dan Humaniora, 17(3), 126–135. https://doi.org/10.21776/ub.wacana.2014.017.03.3

Beddu, H. (2020). Pengelolaan Kelompok Dalam Pembinaan Usaha Tani Masyarakat Di Desa Cikowang Kecamatan Mangarabombang Kabupaten Takalar Group Management in Community Farming Business Development in Cikowang Village, Mangarabombang District, Takalar Regency Clavia Clavia : Clavia : Journal Of Law, 18(1), 75–96.

Fazriani, A. (2018). PENGELOLAAN WEBSITE dispora.bantenprov.go.id DALAM MENINGKATKAN CITRA DINAS KEPEMUDAAN DAN OLAHRAGA PROVINSI BANTAN. http://eprints.untirta.ac.id/1197/

Kristiyanto, E. N. (2016). Urgensi Keterbukaan Informasi Dalam Penyelenggaraan Pelayanan Publik. Jurnal Penelitian Hukum DE JURE, 16(2), 231–244.

Lestari, M. D. (2016). Pemanfaatan Website Sebagai Media Informasi DAN KOMUNIKASI KINERJA DPRD KOTA YOGYAKARTA PERIODE 2012-2015 The Utilization of Websites as a Media of Information and Communication for the Region of Yogyakarta’s House of Representative Period 2012 -2015.

Liliek Budiastuti Wiratmo, Noor Irfan, dan K. (2017). Website Pemerintah Daerah Sebagai Sarana Online. Jurnal ASPIKOM, Volume 3(14), 326–339.

Mardhatillah, W. (2020). Pengelolaan Website Sebagai Media Informasi Publik Pada Bagian Humas Dan Informasi Pemerintah Kota Pekanbaru. Mardhatillah Wardah, 5(3), 248–253.

MEIGIA, N., Gumelar, R. G., & Septa, R. Y. (2019). PEMANFAATAN DAN PENGELOLAAN WEBSITE lebakkab. go. id OLEH DINAS KOMUNIKASI DAN INFORMATIKA (DISKOMINFO) KABUPATEN LEBAK SEBAGAI …. http://eprints.untirta.ac.id/1409/

Mudrajad Kuncoro. (2013). Validitas Dan Reliabilitas Data Penelitian Kualitatif a. Validitas Dan Reliabilitas Bab 14, lll, 203. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/7300/14/BAB14_Validitas dan Reliabilitas Penelitian Kualitatif_3.pdf%0Ahttp://jki.ui.ac.id/index.php/jki/article/view/212%0Ahttp://pustakademik.blogspot.com/2017/10/validitas-dan-reliabilitas-penelitian.html%0Ahttps://sc

Pemerintah Republik Indonesia. (2008). UU KIP No. 14 Tahun 2008. https://www.komisiinformasi.go.id/regulasi/view/uu-nomor-14-tahun-2008-3

Prabowo, G. A. (2019). Pengelolaan Konten Website Pemerintah Kota Yogyakarta Sebagai Media Pelayanan Publik. Dialogia, 16(1), 118. https://doi.org/10.21154/dialogia.v16i1.1496

Pujaastawa, I. B. G. (2016). Teknik wawancara dan observasi untuk pengumpulan bahan informasi. Universitas Udayana, 4. https://simdos.unud.ac.id/uploads/file_penelitian_1_dir/8fe233c13f4addf4cee15c68d038aeb7.pdf

Rachmadi. (2011). PROSES PUBLIC RELATIONS PT . KAI PUSAT BANDUNG DALAM PENGELOLAAN MEDIA INTERNAL “ TABLOID KONTAK ” Program Studi Ilmu Komunikasi , Fakultas Komunikasi dan Bisnis , Universitas Telkom Jl . Telkomunikasi Terusan Buah Batu , Bandung Jawa Barat 40257 Email : Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Komunikasi Dan Bisnis, Universitas Telkom, 2(2), 2302–2303.

Rahmat, P. S. (2009). Penelitian Kualitatif. In Journal Equilibrium: Vol. 5 No. 9 (pp. 1–8). yusuf.staff.ub.ac.id/files/2012/11/Jurnal-Penelitian-Kualitatif.pdf

Relations, P., Relations, C. P., & Relations, C. P. (2010). Implementasi Cyber Public Relations Melalui Pengelolaan Website Pemerintah. 2006.

Suparyanto dan Rosad. (2020). Pengelolaan Informasi Melalui Branding Konsumen di Kabupaten Bantul. 5(3), 248–253.

Syaban, I., Mewengkang, N. N., & Golung, A. (2018). Peranan penggunaan website sebagai media informasi Dinas Pariwisata Kabupaten Halmahera Utara. Acta Diurna Komunikasi, 7(4), 1–11. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/actadiurnakomunikasi/article/view/22012

Ulandari, C. S., & Fazri, A. (2022). Peran Pejabat Pengelola Informasi dan Dokumentasu (PPID) Kabupaten Simeuleu Dalam Upaya Pemberian Informasi Publik. Jurnal Ilmiah Mahasiwa Komunikasi, 2(1), 13–19. http://jurnal.utu.ac.id/JIMSI

Yohana, N. (2019). Pengelolaan Website Sebagai E-Government Oleh Pemerintah Kota Pekanbaru Dalam Penyampaian Informasi Bagi Masyarakat. Jurusan Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik. https://repository.unri.ac.id/handle/123456789/6232




DOI: https://doi.org/10.12928/sylection.v3i1.14349

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Contact person:
Mr. Thoyib +62 856 3015 058 
Mr. Resnery +62 852 7899 0181
Mrs. Tristanti +62 811 1773 473

Email:
muhammad.amali@comm.uad.ac.id