PENERAPAN MODEL PAIR CHEKS DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS PROSEDUR SISWA KELAS VII SMP N 3 CERENT

Sri Yulinda Mustika

Abstract


Writing is an activity to convey messages, ideas, feelings, and information in writing to other parties. One of the
writing activities learned in class VII is writing procedure text. Based on initial observations at SMP Negeri 3
Cerenti, it was obtained that the ability of students to write procedural texts correctly was still lacking. So this
study aims to determine the improvement of the ability to write procedure texts with the pair checks learning
model in class VII-1 SMP Negeri 3 Cerenti. This type of research is Classroom Action Research (CAR). The
research subjects were students of class VII-1 totaling 12 people. Data collection is done by giving tests to
students. The results showed that the students' writing ability in the first cycle the average test score of students
was below 75, so it was included in the incomplete category. Furthermore, in the second cycle the average score
of the student's test was 85, so learning completeness was included in the complete category. Based on these data,
it can be concluded that pair checks learning can improve students' writing abilities

Full Text:

PDF

References


Ahmad, F. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Checks Dalam

Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Tepadu Siswa Kelas VIIIA SMP Negeri

Tabulahan Kab. Mamasa. Sainsmat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 5(2).

Checks Berbantuan Kartu Domino Dengan Melihat Kemampuan Awal Siswa. EkuivalenPendidikan Matematika, 7(3).

Dana. (2008). Interaksi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Jakarta: Universitas Terbuka.

Hasan. (2009). Strategi dan Aplikasi Model Pembelajaran Inovatif Bahasan dan Sastra.

Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makasar.

Kemendikbud. (2017). Buku Siswa Bahasa Indonesia. Jakarta: Kemendikbud. Ridwanuddin,Dindin. (2015). Bahasa Indonesia. Ciputat: UIN Press.

Putranti, D., Supriyanto, A., & Kurniawan, S. (2021). Strategi Kolaborasi Guru Bimbingan Dan

Konseling dengan Orang Tua dalam Pengembangan Karakter Siswa SMP. JURKAM: Jurnal

Konseling Andi Matappa, 5(1), 37-41. doi:http://dx.doi.org/10.31100/jurkam.v5i1.949

Riyanti, S., Susetyo, S., & Wardhana, D. E. C. (2019). Korelasi antara Minat Baca dengan

Kemampuan Menulis Teks Prosedur Kompleks pada Siswa Kelas VII SMP Negeri

Sumber Rejo Kabupaten Musi Rawas. Diksa: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia,

(1), 42-51.

Rusman. (2013). Metode-metode Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru.

Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Rusmini. (2018). Kemampuan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII SM

Pangkep. (http:unnes.ac.id) Diakses 29 Januari 2019.

Sartika, N. S. (2019). Pengembangan Model Pair Check Untuk Menghindari Mind In Chaos

Siswa Kelas X Terhadap Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan

Matematika dan Matematika, 5(2), 97-104.

San Fauziya, D. (2018). Pembelajaran Kooperatif Melalui Teknik Duti-Duta dalam

Meningkatkan Kemampuan menulis Argumentasi. Riksa Bahasa: Jurnal Bahasa, Sastra,

dan Pembelajarannya, 2(2).

Supriyanto, A., Hartini, S., Syamsudin, S., & Sutoyo, A. (2019). Indicators of professional

competencies in research of Guidance and Counseling Teachers. Counsellia: Jurnal

Bimbingan dan Konseling, 9(1), 53-64

Tarigan, Henry Guntur. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung:

Angkasa.

Winarsih, A. D. (2015). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Kompleks Melalui

Model Pembelajaran STAD (Student Team Achievement Division) Pada Kelas X-IPA 3

SMAN Candipuro Lumajang. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(2), 122-132.

Wijianingsih, S., Darminto, B. P., & Nugraheni, P. (2014). Eksperimentasi Model Pembelajaran

Pair.

Wikanengsih, W. (2013). Model Pembelajaran Neurolinguistic Programming Berorientasi

Karakter Bagi Peningkatan Kemampuan Menulis Siswa SMP. Jurnal Ilmu Pendidikan

Universitas Negeri Malang, 19(2), 104445.

Yantiani, N. M., Wiarta, I. W., & Putra, M. (2013). Pembelajaran kooperatif pair check

berpengaruh terhadap hasil belajar materi bangun ruang dan bangun datar siswa Kelas IV

Gugus IV Semarapura. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1)


Refbacks

  • There are currently no refbacks.