UPAYA MENINGKATKAN KONSENTRASI BELAJAR SISWA MELALUI METODE PROBLEM BASED LEARNING DALAM LAYANAN BIMBINGAN KLASIKAL DI KELAS XII SMAN 1 GEDUNG MENENG
Abstract
process and achieve the expected learning objectives. Classical guidance services through method problem based
learning to increase concentration in following guidance and counseling services. Participants in this activity were
30 students of class XII MIPA of the SMAN 1 Gedung Meneng. Service activities are carried out in three stages: the
initial stage, the core stage, and the closing stage. Based on the analysis, it was found that 16 people got a High score
, 14 people got a moderate score, and 0 person got a low score . It can be concluded that the Classical Guidance
Service activities through problem based Learning method can increase the learning concentration of class XII MIPA
SMAN 1 Gedung Meneng.
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Aprilia, D., Suranata, K., & Dharsana, I. K. (2014). Penerapan konseling kognitif dengan teknik
pembuatan kontrak (contingency contracting) untuk meningkatkan konsentrasi belajar
siswa kelas X TKR1 SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling
Undiksha, 2(1).
Aviana, R., & Hidayah, F. (2015). Pengaruh Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa Terhadap Daya
Pemahaman Materi Pada Pembelajaran Kimia Di Sma Negeri 2 Batang. Jurnal
Pendidikan Sains Universitas Muhammadiyah Semarang, 3(1), 30–33.
https://doi.org/10.26714/jps.3.1.2015.30-33
Bhakti, C. P., & Kurniawan, S. J. (2020, September). Konsep Psikoedukasi Berbasis Blended
Learning bagi Remaja di Masa Pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Bimbingan dan
Konseling (pp. 52-60).
Ikawati, M. P. D. (2015). Upaya Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa KMS (Kartu Menuju
Sejahtera) Menggunakan Konseling Kelompok Bagi Siswa. Psikopedagogia Jurnal
Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 158. https://doi.org/10.12928/psikopedagogia.v4i2.4484
Karlina, L. (2020). Fenomena Terjadinya Kenakalan Remaja. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1),
-158
Kuspriyanto, B., & Siagian, S. (2013). Strategi pembelajaran dan kemampuan berpikir kreatif
terhadap hasil belajar fisika. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 134-258.
Mindari, T., & Supriyo. (2015). Meningkatkan Konsentrasi Belajar Melalui Layanan Bimbingan
Kelompok dengan Teknik Permainan. Indonesian Journal of Guidance and Counseling,
(2), 65–71
Nugrahardi, Z., & Bhakti, C. P. (2021, August). Desain Pengembangan Simulasi Permainan TekaTeki Silang untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa. In Prosiding Seminar
Nasional Bimbingan dan Konseling Universitas Ahmad Dahlan (Vol. 1).
Nugraha, A., Kurniawan, S., & Santosa, H. (2021). Analisis Kebutuhan Bimbingan Kelompok
Berbasis Kespro Untuk Mengembangkan Perilaku Seksual Sehat Remaja. JURKAM:
Jurnal Konseling Andi Matappa, 5(2), 55-62.
doi:http://dx.doi.org/10.31100/jurkam.v5i2.1029
Refbacks
- There are currently no refbacks.