PENERAPAN TEKNIK STORYBOARD DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS CERITA PENDEK
Abstract
1 Aimere in the 2021/2022 academic year. This paper aims to describe the improvement of students' abilities in
writing short stories using the storyboard technique. This type of research is classroom action research. The
learning model used is the Project Based Learning model. The data analysis carried out is text analysis. The data
sources used in this paper are student work in the form of short stories and a list of student grades. Data collection
is done by documentation method. Data analysis was carried out using content analysis techniques. The findings
show that there is an increase in students' ability to write short stories
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Candrawati, S., Rohmadi, M., & Wardhani, N. E. (2015). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam
Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek Pada Siswa Kelas VII Mts Negeri Surakarta
II. BASASTRA, 3(2).
Handaka, I. B., & Maulana, C. (2017). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam
Implementasi Gerakan Literasi Nasional. In Prosiding Seminar Bimbingan Dan
Konseling (Vol. 1, No. 1, pp. 227-237).
Khulsum, U., Hudiyono, Y., & Sulistyowati, E. D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis
Cerpen dengan Media Storyboard pada Siswa Kelas X SMA. Diglosia: Jurnal Kajian
Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(1), 1-12.
Kurniawan, S. J., & Putri, R. D. P. (2020). Peran Guru dan Pustakawan dalam Gerakan Literasi
Sekolah Ditinjau dari Tahap Pengembangan Di SD Muhammadiyah Sumbermulyo.
PROCEEDING UMSURABAYA.
Novita, I., Siddik, M., & Hefni, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Cerpen
Berdasarkan Teknik Storyboard pada Siswa Kelas XI SMA. Diglosia: Jurnal Kajian
Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(1), 46-52.
Setiani, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Mengapresiasi Teks Cerita Pendek
Berbasis Adobe Flash CS5 Untuk Kelas XI SMA. Skripsi Tidak Terpublikasi.
Universitas Negeri Yogyakarta
Sholeh, K., & Afriani, S. (2016). Teknik mind mapping sebagai upaya untuk meningkatkan
keterampilan menulis cerpen pada siswa sma. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE),
(2), 27-45.
Supriyanto, A., Hartini, S., Syamsudin, S., & Sutoyo, A. (2019). Indicators of professional
competencies in research of Guidance and Counseling Teachers. Counsellia: Jurnal
Bimbingan dan Konseling, 9(1), 53-64
Refbacks
- There are currently no refbacks.