PENERAPAN TEKNIK STORYBOARD DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS CERITA PENDEK

Helena D. E.Ome, Yosi Wulandari, Sarno R. Sudibyo

Abstract


This study aims to improve short story writing skills with the storyboard technique of class IX students of SMPN
1 Aimere in the 2021/2022 academic year. This paper aims to describe the improvement of students' abilities in
writing short stories using the storyboard technique. This type of research is classroom action research. The
learning model used is the Project Based Learning model. The data analysis carried out is text analysis. The data
sources used in this paper are student work in the form of short stories and a list of student grades. Data collection
is done by documentation method. Data analysis was carried out using content analysis techniques. The findings
show that there is an increase in students' ability to write short stories

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.

Candrawati, S., Rohmadi, M., & Wardhani, N. E. (2015). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam

Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek Pada Siswa Kelas VII Mts Negeri Surakarta

II. BASASTRA, 3(2).

Handaka, I. B., & Maulana, C. (2017). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam

Implementasi Gerakan Literasi Nasional. In Prosiding Seminar Bimbingan Dan

Konseling (Vol. 1, No. 1, pp. 227-237).

Khulsum, U., Hudiyono, Y., & Sulistyowati, E. D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis

Cerpen dengan Media Storyboard pada Siswa Kelas X SMA. Diglosia: Jurnal Kajian

Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 1(1), 1-12.

Kurniawan, S. J., & Putri, R. D. P. (2020). Peran Guru dan Pustakawan dalam Gerakan Literasi

Sekolah Ditinjau dari Tahap Pengembangan Di SD Muhammadiyah Sumbermulyo.

PROCEEDING UMSURABAYA.

Novita, I., Siddik, M., & Hefni, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Cerpen

Berdasarkan Teknik Storyboard pada Siswa Kelas XI SMA. Diglosia: Jurnal Kajian

Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(1), 46-52.

Setiani, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Mengapresiasi Teks Cerita Pendek

Berbasis Adobe Flash CS5 Untuk Kelas XI SMA. Skripsi Tidak Terpublikasi.

Universitas Negeri Yogyakarta

Sholeh, K., & Afriani, S. (2016). Teknik mind mapping sebagai upaya untuk meningkatkan

keterampilan menulis cerpen pada siswa sma. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE),

(2), 27-45.

Supriyanto, A., Hartini, S., Syamsudin, S., & Sutoyo, A. (2019). Indicators of professional

competencies in research of Guidance and Counseling Teachers. Counsellia: Jurnal

Bimbingan dan Konseling, 9(1), 53-64


Refbacks

  • There are currently no refbacks.