Islamic Law Analysis on Bussiness Competition at Kampung Batik Laweyan

Qoshid Al-Hadi, Hifni Nasif, Huhib Huda, Asif Trisnani

Abstract


This study aims to determine the competition of batik entrepreneurs at Kampung Batik Laweyan in Islamic law prespective. This study utilized descriptive qualitative approach. Data collection techniques carried out by interview, observation and document analysis. The researchers analyzed the collected data by an interactive model. The results showed that business competition at Kampung Batik Laweyan included product competition, price, service and after sales service. From the overall competition, most of the data shows that they use the principles of Islamic law in the form of honesty, openness and justice.


Full Text:

PDF

References


Cahyani, Utari Evy. (2016). Strategi Besaing dalam Berbisnis Secara Islami. Jurnal At-Tijaroh, 2 (1), 56-70.

Departemen Agama RI. Al Quran dan Terjemahannya. Bandung: CV Penerbit Diponegoro.

Hendra, Fure. (2013). Lokasi, Keberagaman Produk Harga dan Kualitas Pelayanan Pengaruhnya terhadap Minat Beli pada Pasar Tradisional Bersehati Calala. Jurnal EMBA, 1 (3), 272-286.

Hidayah. (2015). Persaingan Bisnis Pedagang Pasar Ganefo Mranggen Demak Dalam Tinjauan Etika Bisnis Islam. Skripsi. Ekonomi dan Bisnis Islam. UIN Wali Songo Semarang.

Hilal, Syamsul. (2014). Konsep Harga dalam Ekonomi Islam (Telaah Pemikiran Ibnu Taimiyah). Jurnal ASAS, 6 (2), 16-28.

Juliana, Dwi. (2018). Tinjauan Hukum Islam terhadap Persaingan Usaha Pedagang Gula Merah dan Implikasinya bagi Pedagang Lokal di Desa Tugondeng Kec Herlang Kab Bulukumba. Skripsi. Fakultas Syariah dan Hukum. UIN Alauddin Makassar.

Marsita, Dina. (2018). Analisis Persaingan Usaha di Pasar Kenali Kecamatan Belalau Kabupaten Lampung Barat Ditinjau dari Perspektif Etika Bisnis Islam. Skripsi. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Meleong, Lexy J. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Pua, Ibrahim. (2018). Tinjauan Hukum Islam Terhadap Persaingan Bisnis Penitipan Sepeda Motor. Skripsi. Fakultas Agama Islam. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Setiawan, Galih Candra. (2018). Persaingan Usaha menurut Hukum Positif dan Hukum Islam (Studi Kasus Toko Pakaian Jalan Diponegoro Tulungagung). Skripsi. Fakultas Syariah dan Ilmu Hukum. IAIN Tulungagung.

Sofia, Ridha. (2015). Konsep Persaingan Bisnis dalam Islam. Jurnal Al-Hurriyah, 16 (2), 119-136.

Sukardi dkk. (2018). Analisis Hukum Islam terhadap Persaingan Usaha Home Industry Tape Ketan Ciberuem. Al Musthofa: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Islam, 3 (2), 187-199.

Yusri. (2009). Kajian Undang-Undang Perlindungan Konsumen Dalam Prespektif Hukum Islam. Jurnal Ulumuddin, 5 (3), 9-16.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Annual Conference on IHTIFAZ: Islamic Economic, Finance and Banking(ACI-IJIEFB)

Kampus 4 Universitas Ahmad Dahlan
Jl. Ring Road Selatan, Tamanan, Banguntapan, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta 55191
Telp. (0274) 563515; Fax. (0274) 564604
E-mail : ihtifaz@uad.ac.id