Selisik Pasar Legi Kotagede sebagai Sumber Belajar BIPA A2 Topik Berbelanja

Annisa Nisa Septiani, Kusumaning Sekar Fadya Azzahra, Fikar Zulhaq

Abstract


The goal of this study is to characterize the Kotagede Legi Market as a BIPA A2 Shopping Topics learning resource. The purpose of this study is to look at the market's history, current state, and utilization of the market as a learning resource for BIPA students. In this study, a descriptive method with a qualitative approach was adopted. The qualitative approach can be viewed as a research project. The qualitative approach can be thought of as a research strategy that relies on data collecting and analysis to investigate the occurrence of occurrences. The following are the findings of this study: 1) Pasar Legi Kotagede Yogyakarta is a traditional market with a unique variety that attracts many domestic and local visitors; 2) BIPA students learn to compose sentences using good language in accordance with aspects of Javanese language and culture in order to play a role as sellers and buyers in Pasar Legi Kotagede Yogyakarta.


Keywords


Sumber belajar, BIPA, Pemelajar Asing, Tradisional, Pasar Legi Kotagede

Full Text:

PDF

References


(1) Triwahyuni, Septiani, Nurlaksana Eko Rusminto, Ali Mustofa. (2019). Tindak Tutur Komisif Penjual dan Pembeli di Pasar Tradisional Gunung Batu Tanggamus. Jurnal Kata, 1-11.

(2) Samosir, Astuti. (2019). Campur Kode dan Etnografi Komunikasi dalam Interaksi Tawar Menawar di Pasar Simpang Tigo. Jurnal Kredo, 2(2), 291-299.

(3) Maharani, Tisa & Endang Setiyo Astuti. (2018). Pemerolehan Bahasa Kedua dan Pengajaran Bahasa dalam Pembelajaran BIPA. Jurnal Bahasa Lingua Scientia, 10(1), 121-128.

(4) Putri Hanunnindya, Rahmatika. (2017). Revitalisasi Pasar Kotagede: Optimalisasi Kebutuhan Ruang Pasar dan Pengembangan Fungsi Pasar yang Rekreatif dengan Metode Urban Infiil. (Proyek Akhir Sarjana, Universitas Islam Indonesia, 2016). Diakses dari https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/5384

(5) Rukiah, Yayah & M. Sjafei Adrijanto. (2017). Pasar Legi Kotagede Yogyakarta: Perancangan Alternatif Perangkat Jualan di Pasar Legi Kotagede. Jurnal Dimensi, 14(1), 102-112.

(6) Abbas dkk. (2020). Pemanfaatan Ekowisata Sungai Martapura Kota Banjarmasin sebagai Sumber Belajar IPS. (Laporan Penelitian, Universitas Lambung Mangkurat, 2020). Diakses dari http://eprints.ulm.ac.id/8242/

(7) Caesar Ricardika, Dimas & Aan Anisah. (2021). Pemanfaatan Pasar Tradisional sebagai Sumber Belajar pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 4(1), 42-46.

(8) Widia, Made, I Gede Mahendra Darmawiguna, I Made Putrama. (2019). Pengembangan Film Seri Animasi 3D “Cerita Made” sebagai Media Pembelajaran BIPA di Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Karmapati, 8(1), 23-31.

(9) Pangesti, Fida & Arif Budi Wurianto. (2018). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Berbasis Lintas Budaya Melalui Pendekatan Kontekstual-Komunikatif. Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(2), 342-351.

(10) Sumarti, Iing Sunarti, Eka Sofia Agustina. (2018). Lintas Budaya (Interkurtural) dalam Pembelajaran Berbicara bagi Peserta BIPA Darmasiswa di Universitas Lampung. KIPBIPA XI, 358-368.

(11) Mesaroh, R. & Ellis Reni Artyana. (2016). Sahabatku Indonesia: Tingkat A2. Jakarta: Pusat Pengembangan Strategi dan Diplomasi Kebahasaan.

(12) Soekiman, Djoko. (1992). Kotagede. Jakarta: Proyek Pengembangan Kebudayaan Jakarta.

(13) Madyana Putra, Agustinus, Gagoek Hardiman, Agung Budi Sarjono. (2019). Menggali Transformasi Fasade Bangunan di Pasar Kotagede Yogyakarta melalui Sketsa Manual. Jurnal Sabda, 15(2), 112-113.

(14) Abdullad, Ramli. (2012). Pembelajaran Berbasis Pemanfaatan Sumber Belajar. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 12(2), 217-218.

(15) Sari, Retna. (2020). Belajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) dengan Mudah dan Cepat untuk Pemula: Komunikasi Aktif. Magelang: Pustaka Rumah Cinta.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Universitas Ahmad Dahlan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.