Pelatihan pemanfaatan canva berbasis nilai budaya lokal bagi guru sd di pcm kalasan

Fitri Merawati, Probosiwi Probosiwi, Kirana Prama Dewi

Abstract


The use of digital learning media and the integration of local cultural values/indigenous knowledge in the practice of learning arts and culture in schools is still not optimal, including for elementary school teachers at PCM Kalasan. Therefore, service activities of training on the use of Canva for Education were carried out. The implementation methods used were lectures, discussions, performance/practice, and questions and answers involving representatives of teachers in the Kalasan PCM area. This two-semester service resulted in a collection of video story telling based on local culture by teachers and the development of Canva for Education digital media


Keywords


Canva for Education, story telling, local culture, arts and culture

Full Text:

PDF

References


Alfian, A. N. ., Putra, M. Y., Arifin, R. W. ., Barokah, A. ., Safei, A. ., & Julian, N. . (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(1), 75–84. https://doi.org/10.31599/jabdimas.v5i1.986

Atmaja, H.T. (2019). Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan dan Pemanfaatan Media Audio-Visual Interaktif dalam Pembelajaran Sejarah yang Berbasis pada Konservasi Kearifan Lokal Bagi MGMP Sejarah Kabupaten Banjarnegara. Jurnal Panjar, 1 (2), 131-140.

Canva. 2020. “Canva for Education - Free Graphic Design Tool for Schools.” Canva for Education. Diunduh 9 Mei 2022 (https://www.canva.com/education/).

Chicca, Jennifer, dan Kristy Chunta. 2020. “Engaging Students with Visual Stories: Using Infographics in Nursing Education.” Teaching and Learning in Nursing. Vol 15, No. 1, 32–36. doi: 10.1016/j.teln.2019.09.003.

Debacq, Marie, Giana Almeida, Kevin Lachin, Marie-Laure Lameloise, Jeehyun Lee, Samantha Pagliaro, Hedi Romdhana, dan Stéphanie Roux. 2021. “Delivering Remote Food Engineering Labs in COVID-19 Time.” Education for Chemical Engineers 34: 9–20. doi: 10.1016/j.ece.2020.10.002.

Dewi, K. P. 2020. Indigenous Knowledge: Develop Cross-Cultural Literacy and Character of Indonesia in Multicultural Society. In 2nd International Conference on Social Science and Character Educations (ICoSSCE, February 2019) (pp. 199-202). Atlantis Press.

Fajarini, U. 2014. Peranan kearifan lokal dalam pendidikan karakter. Sosio Didaktika: Social Science Education Journal, 1(2), 123-130. DOI: 10.-15408/sd.v1i2.1225.

Fajriana, Anggun Wulan, dkk. 2019. “Tantangan Guru dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam di Era Milenial”. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 2 Nomor 2, tahun 2019. ISSN: 2614-8013. Halaman 246-265. DOI: https://doi.org/10.31538/ nzh.v2i2.324.

Gandamana, Apiek., dkk. 2021. “Meningkatkan Keterampilan Guru dalam Memanfaatkan Sampah melalui Pendampingan Pembelajaran Seni Budaya di SD Negeri 060877 Medan Perjuangan”. Jurnal Sekolah PGSD FIP Unimed. Volume 5 Nomor 2 (Maret 2021), p-ISSN: 2548-8856 | e-ISSN: 2549-127X. Hal. 54-6.

Indrastuti, Novi Siti Kussuji. 2018. “Representasi Unsur Budaya dalam Cerita Rakyat Indonesia: Kajian Terhadap Status Sosial dan Kebudayaan Masyarakat”. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH). Volume 3, Issue 3, June 2018. e-ISSN: 2504-8562. Hal: 189-199.

Juliantoro, Mohamad. 2017. “Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan”. Jurnal al–Hikmah. Vol. 5 No. 2 Oktober 2017. Halaman 24-38.

Khairani, N., & Mudinillah, A. (2022). PEMANFAATAN PENGGUNAAN APLIKASI CANVA PADA PELAJARAN IPS KELAS 4 SD 23 RAMBATAN. Ibtida’I : Jurnal Kependidikan Dasar, 9(1), 29-42. doi:10.32678/ibtidai.v9i1.5101

Kurnia, I. 2018. Mengungkap nilai-nilai kearifan lokal Kediri sebagai upaya pelestarian budaya bangsa Indonesia. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 51-63. DOI: https://doi.org/10.33369/pgsd.11.1.51-63.

Kuswanto, Joko & Radiansah, Ferri. (2018). “Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI”. Jurnal Media Infotama, Vol. 14 No. 1, Februari 2018. ISSN 1858– 2680. Halaman 15-20.

Lugmayr, Artur, Erkki Sutinen, Jarkko Suhonen, Carolina Islas Sedano, Helmut Hlavacs, dan Calkin Suero Montero. 2016. “Serious storytelling – a first definition and review”. Springer Science&Business Media. DOI 10.1007/s11042-016-3865-5

Mulianingsih, F., Anwar, K., Shintasiwi, F.A., & Sari, S. (2019). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Bagi Guru MGMP IPS SMP Kota Semarang Sebagai Wujud Konservasi Sosial Untuk Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Harmony. 4 (1), 59-62.

Mulianti, M., Asisah, A., & Najamuddin, F. (2021). Webinar Pelatihan Media Pembelajaran di masa pandemi covid-19. Journal Lepa-Lepa Open, 1(2), 307–311.

Putra, L. D. (2022). Pemanfaatan canva for education sebagai media pembelajaran kreatif dan kolaboratif untuk pembelajaran jarak jauh. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 125-138.

Rahiem, Mahila D.H. 2021. “Storytelling in early childhood education: Time to go digital”. International Journal of Child Care and Educatoin Policy Vol. 15, No. 4, 1-20. doi: https://doi.org/10.1186/s40723-021-00081-x

Scardina, Ciro. 2018. “Library Signage: Creating Aesthetics With Canva - ProQuest.” The School Librarian, 38.

Sumarto. 2019. “Budaya, Pemahaman dan Penerapannya: Aspek Sistem Religi, Bahasa, Pengetahuan, Sosial, Kesenian dan Teknologi”. Jurnal Literasiologi. Volume 1, No. 2. Hal: 144-159.

Tanjung, H. S. 2020. Pengembangan model pembelajaran berbasis budaya Aceh berorientasi KKNI di SMA se-Aceh Barat. Genta Mulia, Vol. XI, Nomor 1, Januari 2020, Halaman 131-138.

Wardani, Lia. 2019. “Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Seni Budaya dan Keterampilan Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 004 Rambah Samo”. Indonesian Journal of Basic Education. p-ISSN 2615-5796, Vol. 2 Nomor 1 Maret 2019. Hal: 1-4.

Wijaya, I., Ciptahadi, K., Ayuningsih, N., Yasa, I., & Adnyani, N. (2021). PELATIHAN MEDIA PEMBELAJARAN CANVA BAGI GURU SDN TULANGAMPIANG DENPASAR DI MASA PANDEMI COVID-19. INTEGRITAS : Jurnal Pengabdian, 5(2), 248 - 257. doi:10.36841/integritas.v5i2.1143

Wijaya, Novan., dkk. 2022. “Pelatihan Pemanfaatan Canva dalam Mendesain Poster”. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Fordicate (Informatics Engineering Dedication). E-ISSN 2809-2546. Volume 2 Nomor 1 Tahun 2022. Halaman 192-199.

Zabiyeva, Kamshat, Sabyrkul Seitova, Yerlan S. Andasbayev, Ryskul Tasbolatova, dan Saltanat N. Ibraeva. 2021. “Methodology for Using Web Technologies to Develop the Intellectual Abilities of Future Mathematics Teachers.” Thinking Skills and Creativity 41:100904. doi: 10.1016/j.tsc.2021.100904.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Fitri Merawati, Probosiwi Probosiwi, Kirana Prama Dewi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Ahmad Dahlan
LPPM Universitas Ahmad Dahlan
UAD Kampus 2 Unit B, Jl. Pramuka No.5F, Pandeyan, Kec. Umbulharjo, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta 55161
Email: lppm@uad.ac.id


p-ISSN: 2686-2972 | e-ISSN: 2686-2964


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License