Pelatihan Optimasi Platform Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) Di Pimpinan Ranting Muhammadiyah (PRM) Balecatur, Gamping Sleman

ROFIUL WAHYUDI, Akhmad Arif Rifan, Indah Nurul Fatimah

Abstract


The rapid development of information technology has brought the life of the world community into a new era called the era of the industrial revolution 4.0. This era is marked by the development of various technological innovations such as the Internet of Things (IoT), Cloud Computing, Artificial Intelligence (AI), and Machine Learning. The use of various technologies in financial services has brought significant changes to the banking industry, among digital banking services that can meet consumer expectations that are cashless, such as the Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS). Several methods are applied in the implementation of community service with the theme of the QRIS Platform Optimization training, which includes: assessment, FGD, counseling, and recitation, as well as assistance in using QRIS. The results of the dedication have shown an increase in knowledge and understanding of using QRIS at the Balecatur Muhammadiyah Branch Leaders (PRM), Gamping Sleman.


Keywords


QRIS, Pimpinan Ranting Muhammadiyah, Platform

Full Text:

PDF

References


Bank I. QR Code. Jakarta; 2020.

Kurniawati ET, Zuhroh I, Malik N. Literasi dan Edukasi Pembayaran Non Tunai Melalui Aplikasi QR Code Indonesian Standard (QRIS) Pada Kelompok Milenial. Stud Kasus Inov Ekon. 2021;05(01):23–30.

Aini Q, Rahardja U, Fatillah A. Penerapan Qrcode Sebagai Media Pelayanan Untuk Absensi Pada Website Berbasis Php Native. Sisfotenika. 2018;8(1):47.

Pracoyo A, Wijaya E, Bagasworo W, Rofianto W, Budhijana B, Novita N, et al. Sosialisasi QRIS Dalam Upaya Peningkatan Produktivitas UMKM Provinsi DKI Jakarta. LPMP Imperium. 2022;4(1):11–20.

Imron A. Sosialisasi Gnnt Melalui Instrument Pembayaran Berbasis Qris Pada Umkm Dikota Serang. J Pengabdi Kpd Masy. 2021;1(7):6.

Wahyudi, R., Priyono, P. P. P., Allselia, A. R. A., & Viki VES. PkM: Pelatihan Peningkatan Literasi Perbankan Syariah Berbasis Digital Platform. TRIDARMA Pengabdi Kpd Masy [Internet]. 2022;5(1):192–9. Available from: https://iocscience.org/ejournal/index.php/abdimas/article/view/2294

Seputri W, Yafiz M. QRIS Sebagai Alat Transaksi Digital Generasi Z : Analisis Faktor. J Huk dan Ekon Syariah. 2022;10(ADZKIYA):2.

Putri R, Wiratama P, Martika Sari Y, Kurniawan A, Sholihah A. Sosialisasi Sistem Pembayaran Elektronik (Qris) Sebagai Upaya Meminimalisir Penyebaran Covid-19. Al-Mu’awanah J Pengabdi Kpd Masyakarat. 2021;2(2):102–8.

Sriekaningsih A, Riyanto S, Prakasa A. Tingkat Pemahaman Masyarakat terhadap Penggunaan Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) di Kota Tarakan. GEMILANG J Manaj dan Akunt. 2022;2(3):92–101.

Bank I. QR Code. Jakarta; 2020.

Kurniawati ET, Zuhroh I, Malik N. Literasi dan Edukasi Pembayaran Non Tunai Melalui Aplikasi QR Code Indonesian Standard (QRIS) Pada Kelompok Milenial. Stud Kasus Inov Ekon. 2021;05(01):23–30.

Aini Q, Rahardja U, Fatillah A. Penerapan Qrcode Sebagai Media Pelayanan Untuk Absensi Pada Website Berbasis Php Native. Sisfotenika. 2018;8(1):47.

Pracoyo A, Wijaya E, Bagasworo W, Rofianto W, Budhijana B, Novita N, et al. Sosialisasi QRIS Dalam Upaya Peningkatan Produktivitas UMKM Provinsi DKI Jakarta. LPMP Imperium. 2022;4(1):11–20.

Imron A. Sosialisasi Gnnt Melalui Instrument Pembayaran Berbasis Qris Pada Umkm Dikota Serang. J Pengabdi Kpd Masy. 2021;1(7):6.

Wahyudi, R., Priyono, P. P. P., Allselia, A. R. A., & Viki VES. PkM: Pelatihan Peningkatan Literasi Perbankan Syariah Berbasis Digital Platform. TRIDARMA Pengabdi Kpd Masy [Internet]. 2022;5(1):192–9. Available from: https://iocscience.org/ejournal/index.php/abdimas/article/view/2294

Seputri W, Yafiz M. QRIS Sebagai Alat Transaksi Digital Generasi Z : Analisis Faktor. J Huk dan Ekon Syariah. 2022;10(ADZKIYA):2.

Putri R, Wiratama P, Martika Sari Y, Kurniawan A, Sholihah A. Sosialisasi Sistem Pembayaran Elektronik (Qris) Sebagai Upaya Meminimalisir Penyebaran Covid-19. Al-Mu’awanah J Pengabdi Kpd Masyakarat. 2021;2(2):102–8.

Sriekaningsih A, Riyanto S, Prakasa A. Tingkat Pemahaman Masyarakat terhadap Penggunaan Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) di Kota Tarakan. GEMILANG J Manaj dan Akunt. 2022;2(3):92–101.

Bank I. QR Code. Jakarta; 2020.

Kurniawati ET, Zuhroh I, Malik N. Literasi dan Edukasi Pembayaran Non Tunai Melalui Aplikasi QR Code Indonesian Standard (QRIS) Pada Kelompok Milenial. Stud Kasus Inov Ekon. 2021;05(01):23–30.

Aini Q, Rahardja U, Fatillah A. Penerapan Qrcode Sebagai Media Pelayanan Untuk Absensi Pada Website Berbasis Php Native. Sisfotenika. 2018;8(1):47.

Pracoyo A, Wijaya E, Bagasworo W, Rofianto W, Budhijana B, Novita N, et al. Sosialisasi QRIS Dalam Upaya Peningkatan Produktivitas UMKM Provinsi DKI Jakarta. LPMP Imperium. 2022;4(1):11–20.

Imron A. Sosialisasi Gnnt Melalui Instrument Pembayaran Berbasis Qris Pada Umkm Dikota Serang. J Pengabdi Kpd Masy. 2021;1(7):6.

Wahyudi, R., Priyono, P. P. P., Allselia, A. R. A., & Viki VES. PkM: Pelatihan Peningkatan Literasi Perbankan Syariah Berbasis Digital Platform. TRIDARMA Pengabdi Kpd Masy [Internet]. 2022;5(1):192–9. Available from: https://iocscience.org/ejournal/index.php/abdimas/article/view/2294

Seputri W, Yafiz M. QRIS Sebagai Alat Transaksi Digital Generasi Z : Analisis Faktor. J Huk dan Ekon Syariah. 2022;10(ADZKIYA):2.

Putri R, Wiratama P, Martika Sari Y, Kurniawan A, Sholihah A. Sosialisasi Sistem Pembayaran Elektronik (Qris) Sebagai Upaya Meminimalisir Penyebaran Covid-19. Al-Mu’awanah J Pengabdi Kpd Masyakarat. 2021;2(2):102–8.

Sriekaningsih A, Riyanto S, Prakasa A. Tingkat Pemahaman Masyarakat terhadap Penggunaan Quick Response Code Indonesian Standard (QRIS) di Kota Tarakan. GEMILANG J Manaj dan Akunt. 2022;2(3):92–101.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 ROFIUL WAHYUDI, Akhmad Arif Rifan, Indah Nurul Fatimah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Ahmad Dahlan
LPPM Universitas Ahmad Dahlan
UAD Kampus 2 Unit B, Jl. Pramuka No.5F, Pandeyan, Kec. Umbulharjo, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta 55161
Email: lppm@uad.ac.id


p-ISSN: 2686-2972 | e-ISSN: 2686-2964


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License