STRATEGI LAYANAN PERENCANAAN INDIVIDUAL BAGI ANAK BERBAKAT AKADEMIK

Riana Wibi Pangestuti

Abstract


Individual planning services are part of the guidance and counseling in general, is an integral part of the overall educational process. Therefore implementation individual planning services for academically gifted students should be unified and integrated fully with counseling programs and education programs in school. In each interaction has the effect of onewith the other, thus forming a dynamic system.Orientation training will color pattern of guidance and counseling developed, and vice versa career orientation may affect the structure and content of education curriculum should be developed.The importance of individual planning services to the gifted child's academic start from the assumption that: Academically gifted children big chance to become a superior human resource for career development successfully in a number of important positions for the progress of the nation.The challenges of globalization require workers prepared the scientific weighing and professionals in the fields growing specialized.


Full Text:

PDF

References


Arini, E. G. (2012). Pembinaan siswa berbakat dan berprestasi di SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal VARIDIKA, 24(2).

Bhakti, C. P. (2015). BIMBINGAN DAN KONSELING KOMPREHENSIF: DARI PARADIGMA MENUJU AKSI. Jurnal Fokus Konseling, 1(2), 93-106.

Caraka, P. B., & Nindiya, E. S. (2015, October). Implementasi Permendikbud RI Nomor 111 Tahun 2014 Dalam Pengembangan Layanan BK di Sekolah Menengah. In Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling (pp. 55-61).

Caraka, P. B., Hasan, S. U. N., & Hasan, U. N. (2015). Peran Layanan Bimbingan dan Konseling Komprehensif dalam Pengembangan Karakter Cerdas Anak Sekolah Dasar. JURNAL KONSELING KOMPREHENSIF, 2(2), 204-212.

Cobia, D. C., & Henderson, D. A. (2003). Handbook of school counseling. Prentice Hall.

Gysbers, N.C. & Henderson P. (2012). Developing and Managing Your School Guidance and Counseling Program FIFTH Edition. Alexandria : American Counseling Assosiation.

http://novivina2.blogspot.co.id/2014/10/v-behaviorurldefaultvmlo.html diunduh pada 21 Juli 2017 pukul 10.34

http://www.kompasiana.com/riskyananda/save-anak-berbakat_557d71faf67a619839181a78 diunduh pada 21 Juli 2017 pukul 10.13

https://zulhasni.wordpress.com/2012/09/23/bentuk-pelayanan-bimbingan-dan-konseling-untuk-siswa-berbakat-unggul/ diunduh pada 22 Juli 2017 Pukul 13.45

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 111 Tahun 2014 tentang Bimbingan dan Konseling Pada Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 27 Tahun 2008 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Konselor.

Rahman, F. (2008). Penyusunan Program BK di Sekolah.

Syaodih, E. Bimbingan karir bagi anak berbakat. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia. Diperoleh dari http://file. upi. edu/Direktori/FIP/JUR. _PGTK/196510011998022-ERNAWULAN_SYAODIH/Bimb_karir_anak_ berbakat__peb_05_. pdf.

Wahab, R. (2010). Konseling bagi anak berbakat akademik. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1).

Wahab, R. (2010). Model Bimbingan Perkembangan untuk Meningkatkan Kecakapan Sosial-Pribadi Anak Berbakat Akademik. Cakrawala Pendidikan Edisi Dies 2010.

Wahab, R., & Pengantar, A. (2005). Peranan orangtua dan pendidik dalam mengoptimalkan potensi anak berbakat akademik. In Makalah disajikan dalam Seminar Keberbakatan, Dewan Eksekutif Mahasiswa Psikologi Universitas Diponegoro, Semarang (Vol. 28).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.