Analysis of student learning styles at SMA Negeri 1 Kalasan, Sleman Regency

Cintya Dewi, Febrina Ayu Wulandari, Destri Ratna Ma'rifah

Abstract


Learning style is one of the mandatory factors that must be considered since prospective students enter the education unit. Learning styles should be considered for the achievement of educational goals. The purpose of this study was to determine the learning style of students in class XII MIPA at SMA N 1 Kalasan which can be used as a reference for teachers in applying suitable learning media and models. The research method used is descriptive, the research population includes all students at SMA N 1 Kalasan with a sample of XII MIPA class at SMA N 1 Kalasan which is determined by random sampling. Data analysis was done quantitatively by presenting the results of a closed questionnaire. The results obtained in this study are in class XII MIPA 1, XII MIPA 2, and class XII MIPA 4 the average student has a learning style with a visual type. In class XII MIPA 3 has an auditorial learning style. Therefore, teachers must adjust the learning media and learning models used.

Keywords


learning style; learning media; learning model

Full Text:

PDF

References


Taiyeb, A. M. & Mukhlisa, N. Hubungan gaya belajar dan motivasi belajar dengan hasil belajar biologi siswa kelas XI IPA SMA Negeri 1 Tanete Rilau. Jurnal Bionature 16, 8-16 (2015).

Suwartini, S. Pendidikan karakter dan pembangunan sumber daya manusia keberlanjutan. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an 4, 222 (2017).

Aisyah, A., Jaenudin, R. & Koryati, D. Analisis faktor penyebab rendahnya hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 15 Palembang. Jurnal Profit: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi 4, 1-11 (2017).

Widayanti, F. D. Pentingnya mengetahui gaya belajar siswa dalam kegiatan pembelajaran di kelas. Erudio Journal of Educational Innovation 2, 7-21 (2013).

Zagoto, M. M., Yarni, N. & Dakhi, O. Perbedaan individu dari gaya belajarnya serta implikasinya dalam pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP) 2, 259-265 (2019). https://doi.org:https://doi.org/10.31004/jrpp.v2i2.481

Wiyani, N. A. Manajemen kelas: Teori dan aplikasi untuk menciptakan kelas yang kondusif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media (2013).

Sugiyono. Metode penelitian pendidikan : Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. 21 edn, (Alfabeta, 2015).

Arikunto, S. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. (Rineka Cipta, 2017).

Solihah, S., Mulyani, L. S. & Ardiana, C. Analisis gaya belajar siswa berdasarkan visual, auditori, kinestetik pada mata pelajaran Biologi MAN 1 Garut. Gunahumas 3, 1-12 (2020). https://doi.org:https://doi.org/10.17509/ghm.v3i1.28385

Wahyuni, S. & Etfita, F. Pengembangan Aplikasi Android sebagai Bahan Pengajaran. Pedagogia: Jurnal Pendidikan 9, 53-65 (2020).

Wahyuni, Y. Identifikasi gaya belajar (visual, auditorial, kinestetik) mahasiswa pendidikan matematika universitas bung hatta. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika) 10, 128-132 (2017). https://doi.org:http://dx.doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2037

Khoeron, I. R., Sumarna, N. & Permana, T. Pengaruh gaya belajar terhadap prestasi belajar peserta didik pada mata pelajaran produktif. Journal of Mechanical Engineering Education 1, 291-297 (2014). https://doi.org:https://doi.org/10.17509/jmee.v1i2.3816

Putra, A., Tensa, Y. & Erita, S. Analisis Penalaran Proporsional Siswa dengan Gaya Belajar Auditori dalam Menyelesaikan Soal Perbandingan. Journal on Education 2, 323-330 (2020). https://doi.org:https://doi.org/10.31004/joe.v2i4.326

Chania, Y., Haviz, M. & Sasmita, D. Hubungan gaya belajar dengan hasil belajar siswa pada pembelajaran biologi kelas X SMAN 2 Sungai Tarab Kabupaten Tanah Datar. Sainstek: Jurnal Sains dan Teknologi 8, 77-84 (2016).

Papilaya, J. O. & Huliselan, N. Identifikasi gaya belajar mahasiswa. Jurnal Psikologi Undip 15, 56-63 (2016). https://doi.org:https://doi.org/10.14710/jpu.15.1.56-63

Hasanudin, C. & Fitrianigsih, A. Analisis gaya belajar mahasiswa pada pembelajaran flipped classroom. Jurnal pendidikan edutama 6, 31-36 (2019). https://doi.org:http://dx.doi.org/10.30734/jpe.v6i1.364

DePorter, B. & Hernacki, M. Quantum Learning: Membiasakan belajar nyaman dan menyenangkan (A. Abdurrahman, Trans.). Bandung: Penerbit Kaifa (2016).

Kurniawan, M. R. Analisis karakter media pembelajaran berdasarkan gaya belajar peserta didik. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran) 3, 491-506 (2017). https://doi.org:https://doi.org/10.22219/jinop.v3i1.4319

Kurniasih, I. & Sani, B. Ragam pengembangan model pembelajaran untuk peningkatan profesionalitas guru. (Kata Pena, 2015).

Marapung, B. J. R. & Napitupulu, E. Pengaruh strategi pembelajaran dan gaya belajar terhadap hasil belajar pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Teknologi Pendidikan 7, 25-34 (2014). https://doi.org:https://doi.org/10.24114/jtp.v7i1.1851




DOI: https://doi.org/10.26555/symbion.11706

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Cintya Dewi, Febrina Ayu Wulandari, Destri Ratna Ma'rifah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Symbion organized by

Deparment of Biology Education

Faculty of Teacher Training and Education

Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta

Campus 4 UAD Jl. Ringroad Selatan, Kragilan, Tamanan, Banguntapan, Bantul,

Special Region of Yogyakarta, 55191