The relationship of the intensity of Instagram social media use with narcissic behavior (Case study of Ahmad Dahlan University communication science study program students)
Abstract
Humans as social creatures need communication to interact so they can fulfill their needs. One of the media used to communicate is social media. The most widely used social media currently is known as Instagram. Current use of Instagram can also cause narcissistic behavior. This research is included in quantitative research and data was taken through questionnaires. The analysis technique used is simple regression analysis. Based on the results of research that has been conducted, it shows that the intensity of social media use has a positive and significant effect on narcissistic behavior.
Full Text:
PDFReferences
Arifianto, C. J. (2017). Komunikasi di Era Digital. Jakarta (ID): Aswaja Persindo.
Azwar, S. (2018). Penyusunan Skala Psikologi. Edisi II Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Dewi, C. G., & Ibrahim, Y. (2019). Hubungan Self-esteem (harga diri) dengan perilaku narsisme pengguna media sosial instagram pada siswa SMA. Jurnal Neo Konseling, 1(2).
Engkus, E., Hikmat, H., & Saminnurahmat, K. (2017). Perilaku Narsis pada Media Sosial di Kalangan Remaja dan Upaya Penanggulangannya. Jurnal Penelitian Komunikasi , 20(2), 121–134.
Evelina, L. W., & Handayani, F. (2018). Penggunaan digital influencer dalam promosi produk (Studi kasus akun Instagram@ bylizzieparra). Warta Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 1(01), 71–82.
Febrina, A. (2019). Motif Orang Tua Mengunggah Foto Anak Di Instagram (Studi Fenomenologi Terhadap Orang Tua di Jabodetabek). Jurnal Abdi Ilmu, 12(1), 55–65.
Hardani, A. H., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Istiqomah, R. R., Fardani, R. A., Sukmana, D. J., & Auliya, N. H. (2020). Metode penelitian kualitatif & kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu Group. Yogyakarta.
Hu, Y., Manikonda, L., & Kambhampati, S. (2014). What we instagram: A first analysis of instagram photo content and user types. Eighth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media.
Kurniasari, N.I. (2019). Hubungan Antara Pola Asuh Permisif Dengan Kecenderungan Narsistik Pada Remaja. Doctoral dissertation, Lampung: UIN Raden Intan.
Kusuma, A. B., Setyanto, A. T., & Khasan, M. (2019). Kontrol Diri dan Kecenderungan Narsistik Pada Pengguna Media Sosial Instagram. Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 11(1), 31-36.
Pratiwi, R. D., Asrori, M., & Yuline. (2019). Analisis Perilaku Narsisme Pada Peserta Didik Kelas Xii Mipa Man 2 Pontianak Tahun 2019. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(2), 1–10.
Purnamasari, A., Agustin, V., Studi, P., Fakultas, P., & Universitas, K. (2018). Hubungan Citra Diri Dengan Perilaku Narsisisme Pada Remaja Putri Pengguna Instagram di Kota Prabumulih. Jurnal Psibemetika, 11(2), 115–132.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Trisnani, T. (2017). Pemanfaatan Whatsapp Sebagai Media Komunikasi Dan Kepuasan Dalam Penyampaian Pesan Dikalangan Tokoh Masyarakat. Jurnal Komunika: Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 6(3), 1–12.
Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun@ Subur_Batik). Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 2(2), 271–278.
Wicaksono, M. A., & Rumyeni, R. (2017). Pengaruh media sosial instagram@ wisatadakwahokura terhadap minat berkunjung followers. Riau University.
DOI: https://doi.org/10.12928/sylection.v3i1.13976
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Symposium of Literature, Culture, and Communication (SYLECTION) 2023
Contact person:
Ms. Divani +62 812 2531 1510
Mr. Resnery +62 852 7899 0181
Ms. Kamila Salsabela +62 813 2535 0809
Mrs. Tristanti +62 811 1773 473
Email:
sylection@fsbk.uad.ac.id
Instagram or TikTok: fsbk_uad
Symposium of Literature, Culture, and Communication (SYLECTION) is licensed under CC BY-SA 4.0