Pengembangan pariwisata desa melalui digitalisasi wisata
Abstract
Tourism digitalization is an effort to improve the tourist experience by utilizing digital technology. Digitalization can also increase the operational efficiency of tourist villages by utilizing integrated systems, such as ordering and payment systems that are connected to inventory and financial systems. The aim of this service activity is to encourage tourism in Gembyong Hamlet, Ngoro-Oro Village, Gunungkidul Regency, Yogyakarta by overcoming partner problems related to tourism digitalization. The result of this service activity is an increase in partners' understanding of tourism digitalization to develop tourism in Gembyong Hamlet. Partners have also created an attractive strategy for tourists by utilizing tourism digitalization to develop tourist villages.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adam, R. (2022). Dampak pandemi Covid 19 terhadap sektor pariwisata Kota Batu. Jurnal Ilmu Ekonomi, 6(3), 503-512.
Rahmayani, A., & Frinaldi, A. (2022). Strategi dinas pariwisata dan kebudayaan Kota Padang dalam upaya promosi pariwisata pada masa pandemi Covid-19. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 6(2).
Grouzet, F. M., & Lee, E. S. (2014). Ecological well-being. Encyclopedia of quality of life and well-being research, 1784-1787.
Summers, J. K., Smith, L. M., Case, J. L., & Linthurst, R. A. (2012). A review of the elements of human well-being with an emphasis on the contribution of ecosystem services. Ambio, 41, 327-340.
Muliawanti, L., & Susanti, D. (2020). Digitalisasi destinasi sebagai strategi pengembangan promosi pariwisata di Kabupaten Magelang. Warta Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 3(02), 135-143.
Badan Pusat Statistik. (2013). Kecamatan Patuk Dalam Angka 2013. Badan Pusat Statistik Kabupaten Gunungkidul.
Cynthia, E. P., Ismanto, E., & Alrian, R. (2019). Integrasi Geographical Information System Dan Algoritma Genetika Dalam Penentuan Lokasi Objek Wisata. In Seminar Nasional Teknologi Informasi Komunikasi dan Industri (pp. 83-92).
Mauludin, R. (2017). Pengaruh Atraksi Wisata Terhadap Minat Berkunjung Wisatawan Ke Daya Tarik Wisata Waduk Darma Kabupaten Kuningan. Jurnal Manajemen Resort Dan Leisure, 14(2), 57-68.
Giovani, G., Wibowo, A., & Lubis, A. L. (2023). Implikasi Tingkat Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengunjung Masjid Jabal Arafah Destinasi Kota Batam. Jurnal Ilmiah Hospitality, 12(2), 655-666.
Herryani, M. R. T. R. (2023). Enhancing Legal Protection for Digital Transactions: Addressing Fraudulent QRIS System in Indonesia. Rechtsidee, 12(1), 10-21070.
Hakim, L., Navia, A. M., & Mahbubah, H. G. (2023). Pelatihan aplikasi QRIS (Quick Response Code Indonesian Standard) dalam mewujudkan kesejahteraan masjid di Desa Kedawung. Al Naqdu: Jurnal Kajian Keislaman, 4(1), 35-40.
Yusantiar, R., & Soewardikoen, D. W. (2018). Perancangan Identitas Visual untuk Promosi Pariwisata Kabupaten Rembang. ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 4(02), 207-220.
Murti, D. C. W., Kusumastuti, Z. R., Handoko, V. S., & Wijaya, A. B. M. (2022). Peningkatan digitalisasi pariwisata di wilayah desa purwoharjo, kulon progo. Jurnal Atma Inovasia, 2(1), 14-19.
Arsyad, S., & Sobri, M. (2022). Strategi Digitalisasi Dalam Meningkatkan Kunjungan Wistawan Di Provinsi Sumatera Selatan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(01), 18-22.
Larasati, P. K. P. (2021). Efektivitas content creator dalam strategi promosi di era digital. In SANDI: Seminar Nasional Desain (Vol. 1, pp. 126-133).
Mahardika, E., & Aji, G. G. (2018). Implementasi Komunikasi Pemasaran Digital Dalam Promosi Pariwisata (Studi Kasus Pada Kota Wisata Batu).
Paskalina, A. J., Nirwana, A., & Nugroho, D. P. (2021). Perancangan Konten Visual Sebagai Media Promosi Pada Sosial Media Instagram Kafe Regina Di Kabupaten Tulungagung. Sainsbertek Jurnal Ilmiah Sains & Teknologi, 2(1), 159-175.
Agustia, C., Muthi’ah, F., & Indrarini, R. (2022). Strategi Pengumpulan Dana Infaq Melalui Sistem Pembayaran Non-Tunai Qris dalam Meningkatkan Minat Donatur Masjid Agung Kabupaten Lamongan. JIKEM: Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen, 2(2), 3632-3640.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Poppy Laksita Rini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Ahmad Dahlan
LPPM Universitas Ahmad Dahlan
UAD Kampus 2 Unit B, Jl. Pramuka No.5F, Pandeyan, Kec. Umbulharjo, Kota Yogyakarta, Daerah Istimewa Yogyakarta 55161
Email: lppm@uad.ac.id
p-ISSN: 2686-2972 | e-ISSN: 2686-2964
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License