Media Relations Strategy of the House of Representatives of the Special Region of Yogyakarta in Shaping a Positive Image

Ridwan Aditya Pratama, Ardiyanto Wardhana

Abstract


DPRD DIY is a legislative body that functions to represent the people of DIY in the government. However, DIY itself experiences many problems such as poverty, unemployment, social inequality, and unending waste. DPRD DIY as a representative of the people must gain the trust of the community so it is important to maintain and shape the image in the community. This research aims to find out how the Media Relations Strategy of the Regional House of Representatives of the Special Region of Yogyakarta in Shaping Image. This research uses descriptive qualitative methods, the data in this study were collected by means of interviews, observation, and documentation. The results showed that the DIY DPRD Public Relations in shaping the image involved four stages, namely defining the problem using the ISA website, planning media relations activities, carrying out media relations activities in the form of press tours, press conferences, and FGDs. The last stage is to evaluate the success of media relations activities using quantitative and qualitative methods.


Full Text:

PDF

References


Abduh, M. (2022). Media Relations Strategy in Building Positive Image of the Institution. Communicatus: Jurnal Ilmu komunikasi, 6(2), 115-13

Ainunnisa, E. (2022). Optimalisasi Strategi Media Relations Humas Pemkot Bogor Dalam Menciptakan Kepuasan Publik (Doctoral dissertation, FISIP UNPAS).

Alim, A. L. (2016). Strategi Media Relations Hotel Grand Darmo Suite Surabaya Dalam Mengelola Publisitas Di Media Massa. Jurnal E-Komunikasi, 4(2).

Anengsih, N. (2007). Strategi humas DPRD kabupaten Kuningan Jawa Barat dalam membina hubungan dengan pers (Doctoral dissertation, Universitas Mercu Buana).

Apriyani, E., Amrullah, M. N., & Hatta, H. (2020). Komunikasi Two[1]Way Symmetric Dalam Menjalin Hubungan Public Relations Dengan Media (Studi Pada Humas Pemerintah Kabupaten Gowa). Washiyah: Jurnal Kajian Dakwah dan Komunikasi, 1(3).

Ayudia, A. P., & Wulandari, S. S. (2021). Strategi Komunikasi Humas Dalam Meningkatkan Citra Pemerintah Kota Probolinggo. Journal of Office Administration: Education and Practice, 1(2), 249-268

Cutlip, S. M. (1962). Effective public relations. Pearson Education India.

Elyus, D. S., & Sholeh, M. (2021). Strategi humas dalam meningkatkan citra sekolah di era pandemi covid 19. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(2), 281-289.

Hermawan, E. (2020). Strategi Public Relations Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif dalam Membangun Media Relations. JMK (Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan), 5(2), 140-154.

IKA, W. (2022). STAnengsih, N. (2007). Strategi humas DPRD kabupaten Kuningan Jawa Barat dalam membina hubungan dengan pers (Doctoral dissertation, Universitas Mercu Buana). Strategi Humas Melalui Media Relations Dalam Memperbaiki Citra Terhadap Kinerja Dprd Kota Bandar Lampung.

Juanda, H. (2017). Media Sosial Sebagai Penyebarluasan Informasi Pemerintah Aceh. Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam, 1(1).

Kolianan, J. B., Liliweri, A., & Tamunu, L. (2016). Strategi Media Relations Humas Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Keluarga Berencana (Kb) Pada Badan Kependudukan Dan Keluarga Berencana Nasional (Bkkbn) Provinsi Ntt. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Publik, 6(1), 97219.

Kusuma, A. R., & Paselle, E. (2017). Peran humas Sekretariat DPRD dalam Menjalin hubungan Sinergis antara media dengan DPRD kabupaten Bulungan. Jurnal Administrative Reform, 3(4), 441-451.

Manggalatung, M. M., & Abu, A. A. A. (2021). Strategi Media

Ningsih, I. (2022). Strategi Manajemen Humas dalam Meningkatkan Citra Sekolah Di SMPN 1 Tellu Siattinge. Jurnal Mappesona, 5(1), 11-21.

Pradana, N. J., & Primadini, I. (2021). Peran Komunikasi Korporat dari PT Angkasa Pura I dalam mengimplementasikan Strategi Media Relations. Soetomo Communication and Humanities, 2(2), 111-122.

Pratiwi, H. A. (2015). Peranan Humas Dalam Membentuk Citra Positif Perguruan Tinggi. Deiksis, 3(01), 50-62.

RM, A. S., & Moertijoso, R. B. (2015). Strategi Media Relations Humas PT. Pelabuhan Indonesia III Dalam Handling Crisis Pemberitaan. Jurnal Komunikasi, 9(1), 57-72.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta Bandung.

Thacia, S. A. P., & Setyanto, Y. (2023). Strategi Membangun Citra di Universitas Swasta Melalui Media Relations (Studi Pada Humas Universitas Tarumanagara). Prologia, 7(2), 285-293.

Qorib, F., & Syahida, A. R. (2017). Strategi Museum Angkut Kota Batu dalam Membangun Hubungan dengan Media Massa. Jurnal Reformasi, 7(1), 47-55.




DOI: https://doi.org/10.26555/adiccom.v2i1.15466

Refbacks

  • There are currently no refbacks.