Literasi Baca Tulis dalam Menyimak Lagu Bagi Pemelajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing

Santi Sartika, Nais Nurkhasanah, Catur Rohmiasih

Abstract


Song and music are an inseparable unity and if discussed will be an interesting part. Related to songs in the Indonesian language learning process for foreign speakers is one of the teaching strategies in an effective, fun, and efficient learning process. The problem related to the literacy of a lesson is the lack of innovation from the teacher. Therefore, using songs as a medium or means of learning can be an alternative for teaching Indonesian to foreign speakers. Especially the song called "Manusia Kuat" by Tulus. In the song, it is illustrated that every human being has a dream that must be achieved, do not never give up, and always be enthusiastic. The song can be used in learning to complete overlapping sentences by listening to songs without visuals and observing visuals without audio by mentioning what objects are in the visual. With that, students will get a friendly, fun atmosphere and increase students' interest in learning about Indonesian.

Keywords : Literacy, Song, Manusia Kuat, BIPA


Keywords


Literacy, Song, Manusia Kuat, BIPA

Full Text:

PDF

References


Shaposhnikova, A. S. (2013). Pengajaran Bahasa Indonesia di Rusia: dari Saint-Petersburg sampai Vladivostok. Jakarta: Kumpulan Makalah Kongres Bahasa Indonesia X.

Kusmiatun, A. (2016). Mengenal BIPA (Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing) dan Pembelajarannya. Penerbit K-Media.

Widianto, E. (2017). Media Wayang Mini dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bagi Pemelajar Bipa A1 Universitas Ezzitouna Tunisia. Kredo: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 1(1), 120-143.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2019). Panduan Lomba Berpidato dan Bercerita Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing.

Harmoko, D. D. (2015). Analisa Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Komunikasi Antar Negara Anggota ASEAN. SNIT 2015, 1(1), 1-6.

Hanifah, R. (2019). Kesalahan penggunaan bahasa Indonesia dalam karangan mahasiswa BIPA tingkat pemula Universitas Negeri Malang. Doctoral dissertation : Universitas Negeri Malang.

Intan, T. (2020). Narasi Percintaan dan Kesetaraan Gender dalam Lirik Lagu-Lagu Tulus. Kafaah: Journal of Gender Studies, 10(2), 159-172.

Purnamasari, B. N., Nirwana, N., & Asri, S. A. (2019). Penerapan Pembelajaran Literasi dalam Menstimulasi Keaksaraan Awal Anak Usia Dini. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara.

Literasi publik. (2018). Literasi Baca Tulis. diakses tanggal 31 Juli 2021. dari : https://www.literasipublik.com/literasi-baca-tulis

Adityarini, I. A. P., Pastika, I. W., & Sedeng, I. N. (2020). Interferensi Fonologi pada Pembelajar BIPA Asal Eropa di Bali. Aksara, 32(1), 167–186.

Budiawan, R. Y. S., & Rukayati, R. (2018). Kesalahan Bahasa dalam Praktik Berbicara Pemelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) di Universitas PGRI Semarang Tahun 2018. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 2(1).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2017). Panduan Lomba Pidato dan Bercerita Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2018). Panduan Lomba Pidato dan Bercerita Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing.

Tanwin, S. (2020). Pembelajaran BIPA (Bahasa Indonesia Penutur Asing) dalam Upaya Internasionalisasi Universitas di Indonesia Pada Era Globalisasi. Bahasa Indonesia Prima (BIP), 2(2), 31–38.

Anggaira, A. S. (2019, February). Literasi Terkini Dalam Pembelajaran BIPA Pada Era Revolusi Digital. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang (Vol. 12, No. 01).

Susilo, J. (2016). Pengembangan kurikulum bahasa Indonesia bagi penutur asing. Deiksis Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Universitas Ahmad Dahlan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.